Jaarcijfers Vodafone Nederland: groei ondanks krimpende telecommarkt (persbericht)

Amsterdam/Maastricht, 22 mei 2012 – Vodafone Nederland publiceert vandaag de resultaten van het boekjaar 2011/2012 dat eindigde op 31 maart 2012. De operationele omzet steeg naar ruim EUR 1,9 miljard, een groei van 2,1 procent.

 

-       Investeringen in service werpen vruchten af

-       Tablet en smartphone breken definitief door in zakelijke markt

-       Populariteit internationale databundels stijgt sterk

Het totaal aantal aansluitingen bedroeg per 31 maart 2012 5,3 miljoen, een toename van 4,9 procent. Vodafone realiseerde groei ondanks een krimpende telecommarkt. Groei in marktaandeel, geïntegreerde bel- en internetabonnementen en mobiel internetgebruik op smartphones en tablets compenseerden teruglopende inkomsten uit bellen en sms’en. Door investeringen in service, zoals de Smartphone Crew en 24/7 webcare, wist Vodafone niet alleen meer klanten aan te trekken, maar ook meer klanten te behouden.

Zakelijke markt:

De zakelijke markt bereikte een omslagpunt. De populariteit van het Nieuwe Werken leidt tot een grotere vraag naar smartphones, tablets en de mogelijkheid om vaste en mobiele telefonie en internet te integreren. Steeds meer zakelijke toepassingen worden daarnaast mobiel beschikbaar. Ook maken bedrijven vaker gebruik van de mogelijkheid om medewerkers met hun eigen smartphone of tablet toe te laten op hun bedrijfsnetwerk. Het gebruik van mobiele data onder zakelijke klanten steeg dan ook met bijna 90 procent. Daarentegen liepen, net als in de consumentenmarkt, de inkomsten uit bellen en sms terug. Steeds meer zakelijke gebruikers versturen een e-mail vanaf hun telefoon in plaats van een telefoontje of sms.

Zakelijke gebruikers zijn zich in toenemende mate bewust van goedkopere manieren om internationaal mobiel internet te gebruiken. Het aantal klanten met een Internet op Reis bundel is het afgelopen jaar met een factor 9 (dagbundel) en 16 (maandbundel) gestegen. Gedurende het afgelopen boekjaar groeide de smartphonepenetratie onder zakelijke klanten met 30 procent. Het aantal zakelijke klanten met een tablet groeide met 143 procent.

Consumentenmarkt:

Het mobiel internetgebruik van consumenten steeg wederom sterk afgelopen jaar. Klanten gebruiken 40 procent meer data dan vorig boekjaar. De smartphonepenetratie onder abonnees groeide met bijna 50 procent en prepaid met bijna 90 procent. Niet alleen in Nederland nam mobiel internetgebruik toe, ook in het buitenland. Consumenten kiezen bewust en steeds vaker voor voordelige roamingbundels. Zo steeg het aantal Internet op Reis bundelsdie consumenten afnamen met een factor 11. Samen met de investeringen in de Smartphone Crew in winkels, bij de telefonische klantenservice en24/7 online via Webcare droeg dit bij aan een hoger aantal nieuwe klanten en een hoger klantbehoud.

De grote populariteit van smartphones en mobiel internet biedt ook mogelijkheden om slachtoffers in noodsituaties sneller te helpen. In december 2011 heeft Vodafone in samenwerking met Enviu de Help! App gelanceerd. Met deze app kunnen mensen in een noodsituatie de hulpdiensten bellen en gaat via de app tegelijkertijd een automatisch bericht naar mensen in de directe omgeving. Die ontvangen de exacte locatie van het slachtoffer en tips hoe ze het slachtoffer kunnen helpen in afwachting van de hulpdiensten. De app wordt gesteund door het Oranje Kruis en is inmiddels circa 70.000 keer gedownload.

Netwerk:

Om de explosieve groei van mobiel internet te faciliteren, verhoogde Vodafone gedurende afgelopen jaar zijn netwerk- en IT-investeringen van de geplande EUR 200 miljoen naar EUR 240 miljoen. Op deze manier konden datacapaciteit en snelheid op plaatsen waar dat het meeste nodig was, verbeterd worden.

Opgemerkt dient te worden dat bovengenoemde cijfers nog niet zijn gecontroleerd door een onafhankelijk accountant en dat de statutaire jaarrekening nog niet is opgemaakt.

Over Vodafone Libertel B.V.

Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft circa 5,3 miljoen klanten per 31 maart 2012. De hoofdkantoren zijn gevestigd in Amsterdam, Maastricht en Eindhoven. Vodafone Nederland maakt deel uit van Vodafone Group, in omzet een van 's werelds grootste mobiele telecommunicatiebedrijven, met circa 404 miljoen klanten per 31 maart 2012. Vodafone heeft momenteel deelnemingen in aandelenkapitalen in meer dan 30 landen verspreid over vijf continenten en circa 40 partnernetwerken wereldwijd. Voor meer informatie, ga naar www.vodafone.nl en www.vodafone.com

 

 



Gerelateerde artikelen

« Terug | Bron: Wijlimburg

21 mei 2012 10:00

De artikelen van Wijlimburg mogen niet zonder schriftelijke toestemming worden over-genomen. Ze vallen onder de Auteurswet.

Bedrijven Gids

WijLimburg Platform voor en door ondernemers