29-jarige Maastrichtenaar opent tweede hotel op het Vrijthof (Hotel Hustinx)

Een paar weken per jaar komen mensen uit de hele wereld naar Maastricht. Deze  week, tijdens de prestigieuze kunstbeurs Tefaf en in juli als André Rieu zijn concerten op het Vrijthof geeft.  Dit jaar wordt Hotel Hustinx als millenials design-hotspot aan dit rijtje toegevoegd.

Het nieuwe hotel is een initiatief van de 29-jarige Rik Wagemans. Hij is momenteel druk bezig met de verbouwing van een statig art-deco herenhuis op het Vrijthof tot Hotel Hustinx. Het is niet zomaar een nieuw hotel dat momenteel gebouwd wordt. Hotel Hustinx is een designconcept dat straks bij miljoenen mensen onder de aandacht komt en Maastricht op de kaart zet als design-hotspot. Het is het tweede hotel voor Rik Wagemans. Hij startte enkele jaren geleden met Haas op het Vrijthof. Het nieuwe hotel komt in het aangrenzende pand.

Hotel Hustinx wordt veel meer dan een luxe hotel door de samenwerkering met het Deense topdesignmerk Normann Copenhagen. Het hotel telt vier suites en drie luxe kamers, maar volgens Rik is het hotel slechts een middel om ervoor te zorgen dat Hotel Hustinx straks in één adem wordt genoemd met Rieu en de Tefaf.

Het designmerk Normann Copenhagen besloot de samenwerking met Wagemans aan te gaan. Het hotel wordt ingericht met ontwerpen van de Deense designers. Normann Copenhagen is wereldwijd een van de topmerken op designgebied. Het bedrijf van Poul Madsen en Jan Andersen won meer dan 50 internationale design-awards. Rik: “Normann heeft meer dan 250.000 volgers op Instagram en meer dan 75.000 op Facebook. Onder die volgers zitten weer invloedrijke vloggers en bloggers die dagelijks over design berichten. Dat betekent dat een miljoenenpubliek bereikt wordt.  Elk bericht over Hotel Hustinx in Maastricht komt onder ogen van honderdduizenden volgers. Een deel van die volgers wil met eigen ogen zien wat geschreven wordt en komen Maastricht bezoeken.”

Rik benadrukt nogmaals dat Hotel Hustinx een breed concept is. Als voorbeeld noemt hij 10 Corso Como in Milaan. Een onverwachte, unieke plek in het hart van de stad die niemand verwacht. Een locatie met vintage, klassiekers, boeken, media & tijdschriften, stijl en authentiek design allemaal geborgen in een schitterende binnentuin. “Dat is iets dat Maastricht mist en waar we met Hotel Hustinx invulling aan geven. Zo komt er beneden in het hotel een galerie waar jonge ontwerpers uit Maastricht hun werk kunnen laten zien en zelf werk maken. Deze plek moet een levendige ontmoetingsplek worden. Iedereen uit deze regio vliegt voor een paar tientjes door heel Europa vanaf acht (!) luchthavens in de buurt van Maastricht.  Je kunt het beter omdraaien. Het is uniek dat je vanuit Düsseldorf, Eindhoven, Keulen, Weeze, Beek, Luik, Brussel en Charleroi voor een paar tientjes naar heel Europa kunt vliegen, maar dit betekent dat mensen uit heel Europa ook naar Maastricht kunnen komen via diezelfde luchthavens”, zegt Rik.

De Europese gedachte bracht Rik op de naam van het hotel: Hustinx. “Alphons Hustinx reisde al in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw over de hele wereld als fotograaf en journalist. De Maastrichtenaar bracht nieuwe beelden naar Nederland die mensen nog nooit gezien hadden. Hij fotografeerde in kleur in een tijd dat de wereld voornamelijk via zwart-wit foto’s bekend was. Die kleurrijke beelden van Hustinx van de wereld inspirereerden mij en zo is de naam van het hotel geboren.

“We moeten Europeser denken. Als we via social media de millenials uit heel Europa kunnen laten kennismaken met Maastricht, laten zien dat de stad ze iets te bieden heeft, dan is de kans groot dat ze zich ook hier voor korte of langere tijd vestigen om te studeren of te werken. Studenten vertrekken nu na hun studie omdat een voedingsbodem ontbreekt die past bij hun interesses.

Blijft de vraag hoe het Rik gelukt is om Normann Copenhagen te strikken. Ik ben al lange tijdvolger van hun design. Ik heb contact gelegd met het hoofdkantoor en mijn idee voorgelegd.” Rik vloog naar Kopenhagen en mocht voor een aantal mensen op het hoofdkantoor zijn plannen uitleggen. “De Denen waren gecharmeerd van het plan, vonden het gebouw op het Vrijthof uniek  en zeiden ja. Voor hotel Hustinx betekent dit dat de suites en kamers ingericht worden met de ontwerpen van Normann. Ook zal het designmerk de gallery gebruiken om exposities te houden met werk van Normann.”

Momenteel staat Rik regelmatig op de steiger en werkt hij zelf mee aan de verbouwing van het pand. “Met een team van de beste ambachtslieden werken we samen om tot een uniek resultaat te komen. Hoe het hotel uiteindelijk er uit komt te zien zit ook in mijn hoofd. Ter plekke kan ik bepalen waar een bepaalde schakelaar of lichtpunt moet komen te zitten. Rijksmonumenten gaan leven door elk detail juist af te wegen met de unieke kenmerken en de nieuwe bestemming die het nu krijgt voor de volgende generatie.”

Rik hoopt dat als Hotel Hustinx eind dit jaar officieel wordt geopend er iets is neergezet waar Maastricht trots op is. Een design-hotspot die overal in Europa en zelfs daar buiten bekend is door de artikelen, vlogs en blogs op internet. “We beseffen in Maastricht nog te weinig dat we écht in het hart van Europa liggen. Toen ik in Kopenhagen bij Normann was en over Maastricht vertelde wisten zij meteen dat dit het echte hart van Europa is met vele miljoenen mensen die wonen in een straal van 100 kilometer rondom Maastricht. Zij zagen de kansen meteen,” zegt Rik.