Aan de slag met Instagram: 6 Tips

1. Foto & Bio
Zorg voor een goede foto met een duidelijke en aansprekende profieltekst. Vergeet ook de link van je website niet te vermelden. In je profieltekst kun je ook jouw “geclaimde” hashtag vermelden. Check het account van @coolblue eens voor een voorbeeld.

2. Guidelines
Instagram is uitermate geschikt voor het vertellen van je verhaal in foto’s en video. Stel guidelines op; waaraan moet een foto en/of video voldoen? Welke boodschap en welk gevoel wil je overbrengen? Waarom is het voor gebruikers interessant om jouw account te volgen? Ga je werken met filters, bepaalde kleuren? Check het account van fashion designer @astridelisee als inspiratie. Je ziet in haar fotofeed dat zij heel duidelijk heeft nagedacht over haar merkwaarden, kleur en gevoel.

3. Hashtags
Wil je een hoger bereik en beter gevonden worden maak dan gebruik van relevante hashtags. Je kunt maximaal 30 hashtags plaatsen, al vind ik dit persoonlijk erg veel en vaak ook storend. Vind je het lastig om telkens de hashtags te typen, zet ze dan in een lijstjes bij notities in je telefoon. Kwestie van knippen en plakken!

4. Bedrijfsaccount
Zet je je Instagram zakelijk in dan is het verstandig om een bedrijfsaccount te maken of je persoonlijk profiel om te zetten naar een bedrijfsaccount. Je ontvangt van Instagram statistieken, je kunt adverteren en je kunt de “contactbutton” plaatsen op je Instagram profiel. Bevalt het je niet? Dan kun je eenvoudig weer switchen naar een persoonlijk profiel.

5. Vertel je verhaal
De grootste “fout” die bedrijven kunnen maken in mijn ogen is het alleen posten van productfoto’s. Instagram is geen reclamefolder, vertel het verhaal van jouw merk of bedrijf. Zorg ervoor dat mensen het juiste gevoel krijgen indien ze je fotofeed bekijken. Check het account van interieur designer @mariskajagt, je ziet dat zij er goed over heeft nagedacht.

6. Ben sociaal
Dus niet alleen met jezelf bezig zijn maar heb ook aandacht voor de accounts die jezelf volgt. Dit kan in de vorm van een repost, like of comment.

En voor ik het vergeet… linkjes in een omschrijving bij een foto of video werken niet. Plaats de link naar je blog, website of productpagina altijd in je bio en verwijs ernaar in de tekst “link in bio”.

Succes!

Marjolein Bongers
House of Social Media