Aandeelhouders houden van DSM

DSM is een van de lievelingen van de aandeelhouders. Het bedrijf doet precies wat de aandeelhouders willen. Stevig groeien op eigen kracht;  beter zijn dan de concurrenten in de markten waarin DSM opereert; kwartaal na kwartaal op alle denkbare parameters betere prestaties leveren dan afgesproken in het strategische plan 2015-2018; volledig in control zijn.

De aandeelhouders van DSM zitten niet te wachten op haastige overnames. Op dit moment is het concern niet actief bezig met een grote overname. “We gaan de brug over, als we er zijn”, zei Feike Sijbesma vanochtend tijdens een conference call voor de financiële pers. Hij doelt daarmee op het afstoten van drie grotere joint-ventures die DSM enkele miljarden aan cash zullen opleveren. Patheon brengt de tweede helft van dit jaar naar verwachting 1.7 miljard euro in het laatje. Pas als dat geld binnen is, kijkt DSM of er geschikte overnames mogelijk zijn. Op een vraag of dat geld anders terug gaat naar de aandeelhouders in de vorm van dividend zegt Sijbesma dat dat een van de mogelijkheden is, maar dat aandeelhouders liever het bedrijf nog sterker zien worden. Om eraan toe te voegen dat de prijs van een aandeel DSM weergeeft dat aandeelhouders verguld zijn met het Limburgse bedrijf.

DSM loopt als een Zwitsers horloge, in een tijd die roerig is. Volgens Sijbesma bekijkt het bedrijf alle geo-politieke spanningen (VS, China, Venezuela), maar is DSM goed gepositioneerd om door te groeien. Hij wijst op de toenemende verstedelijking in de wereld en op de opkomende markten waarin het bedrijf kan scoren. “Meer mensen zullen auto’s en iPads kopen.”

Macro-economisch is Latijns-Amerika de zwakste schakel en dan met name Brazilië. Het land exporteert minder rundvlees en DSM heeft daar last van, want het kan daardoor minder voedingsingrediënten slijten. Sijbesma verwacht overigens dat Brazilië op enig moment ‘back on track’ komt. In de VS, in China, in opkomende markten gaat het prima met de afzet van producten.

Ook de bewegingen in valuta-prijzen hebben totnogtoe weinig invloed op de resultaten van DSM. Over het eerste halfjaar is er een positief effect van 20 miljoen euro. Als de dollar zwakker wordt, is dat niet goed voor DSM. Daar staat nu bijvoorbeeld tegenover dat als de Zwitserse frank duurder wordt, DSM daar valuta-technisch aan verdient. De dollar, de euro en de Zwitserse frank zijn de belangrijkste valuta voor het bedrijf. De CFO van DSM verwacht tegen het einde van het jaar een neutraal effect van de valuta-schommelingen op de winstcijfers.

Ondertussen blijft DSM druk met zijn innovatieprogramma, waarvoor de financiële pers tot enige teleurstelling van Sijbesma wat minder belangstelling lijkt te hebben. Hij kwam er in elk geval tot twee keer toe uit eigener beweging mee voor de dag. De chef van DSM memoreerde ook dat DSM bij een nieuwe wereldwijde duurzaamheidsranking onder 130 chemische bedrijven op nummer 1 is gezet. DSM geldt al sinds jaar en dag als duurzaamheidskampioen.

DSM durft het aan om te zeggen dat 2017 beter wordt dan verwacht, maar voor 2018 wilde Sijbesma nog geen voorspellingen doen. Anders dan: “We gaan door met groeien en ik ben pretty confident dat dat gaat lukken.”

Aan het einde van de conference call wilde Sijbesma de indruk wegnemen dat DSM alleen nog maar op de winkel past. “We zitten bepaald niet op onze handen. We are pretty busy.

De beleggers kunnen rustig gaan slapen.