Astrid Petit-Offermans (BONAPETIT food design uit Voerendaal)

Wie ben ik?
Mijn voornaam is Astrid en mijn achternaam is Petit vandaar de bedrijfsnaam BonApetit. In januari 2015 ben ik gestart met mijn eigen bedrijf in Voerendaal. Daarvoor heb ik 15 jaar gewerkt bij DOOR communicatie en Vorm. Samen met zijn ouders runt mijn man een agrarisch bedrijf op Hoeve Cortenbach in Voerendaal. Ons leven is hectisch, druk, gezellig en Bourgondisch; hoe kan het ook anders hier in het zuiden. Voor mij is het belangrijk dat we ondanks de drukte en hectiek samen gezellig aan tafel kunnen eten, met regelmatig een nieuw recept.

astrid-petit

CV van het bedrijf?
BonApetit is een grafisch bureau dat zich specialiseert op food. Daarnaast heb ik een veelgelezen foodblog onder dezelfde naam. Deze blog richt zich met name op lekkere, simpele en gezonde gerechten voor het gezin, maar ook anderen kunnen er heerlijke recepten vinden. De activiteiten van mijn bedrijf bestaan onder andere uit vormgeven, fotografie, bloggen en recepten bedenken. Dit doe ik alleen en soms met hulp van een stagiaire.

Waarom bent u met het bedrijf gestart?
In eerste instantie is het begonnen als een uit de hand gelopen gepassioneerde hobby. In Limburg zitten nog niet zoveel vormgevers die gespecialiseerd zijn in food en daarnaast ook nog een eigen foodblog hebben. Dit is een echte niche markt.

Het meeste geleerd van?
Door de praktijk. Ik heb 17 jaar ervaring DTP-vormgeving opgedaan bij bedrijven. Verder heb ik een cursus Food Design gevolg op HAS en een workshop foodfotografie en styling. Het foodbloggen, food fotografie en -styling heb ik mij zelf aangeleerd. Elke dag leer ik iets nieuws.

Belangrijkste inspiratiebron?
De meeste inspiratie haal ik uit kookboeken, foodprogramma’s, andere foodbloggers en pinterest. Eigenlijk alles wat met food te maken heeft.

Hoe komt u aan uw klanten?
Mijn klanten haal ik uit social media, tijdens netwerkbijeenkomsten, persoonlijk contact en mond-tot-mond reclame.

Hoe groot is uw afzetgebied?
Wat betreft fooddesign is dat Zuid-Limburg. Mijn foodblog is landelijk en wordt ook in België veel gelezen.

Wat is uw meest succesvolle product/dienst?
Elk product dat ik tot tevredenheid van de klant aflever is een succes. De gebruikers op mijn blog blijven elke dag groeien en dat is het succes van mijn foodblog.

Wat is uw laatste grote investering geweest?
Een nieuwe lens voor mijn fotocamera om een nog betere kwaliteit foodfoto’s te maken. Verder investeer ik elke dag veel tijd in mijn foodblog.

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?
Food is hot! Dus voorlopig ga ik verder met zowel vormgeving van als bloggen over food. Komend maand ga ik wederom een cursus bij HAS volgen, namelijk ‘Succesvol vermarkten van agrifood producten’. Door deze cursus wil ik een brug slaan tussen BonApetit en het agrarisch bedrijf van mijn man.

Wilt u verder nog iets kwijt?
Ik heb het geluk dat ik van mijn hobby, mijn beroep heb kunnen maken en de hele dag met food bezig kan zijn.

Heeft u nog een tip voor andere ondernemers?
Door passie, enthousiasme en doorzettingsvermogen gaan veel deuren open!

BONAPETIT food design is te bereiken via www.bonapetit.nu of via Facebook.