Autotest: Ford Transit (Jos Bogman)

De auto is leverbaar in vier carrosserievarianten met vier wielbases, zeven voertuigformaten en een verscheidenheid aan laadvermogens. Wij zijn de weg op gegaan met de grootste van het stel, de ‘jumbo’ configuratie, een bedrijfswagen met een enorm laadvolume van ruim 15 m3.


Ford heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in de Transit familie. Als het op veiligheid, betrouwbaarheid, praktische bruikbaarheid en toch ook wel een stukje design aankomt, doet een Transit niet onder voor de personenautoreeks. Ondanks het enorme laadvolume, heeft zelfs ‘onze’ jumbo een alleraardigst voorkomen. De aerodynamische belijning van de neus verbetert volgens Ford bovendien het brandstofverbruik. Ook zijn de onderdelen zo ontworpen dat ze makkelijk te onderhouden en te vervangen zijn. Scheelt weer in onderhoudskosten. En dat geldt ook voor een onderhoudsinterval van 60.000 kilometer of twee jaar.

Uitgebreide auto stop-start functie
Achter de fraaie grille ligt een gloednieuwe EcoBlue 2.0 TDCi dieselmotor, die voldoet aan de strenge Euro 6 emissienorm. De motor levert 170 pk en weet wel raad met de grote bestelauto. Ons testexemplaar is uitgerust met een handgeschakelde zesbak, een automaat is optioneel. De zesbak laat zich goed bedienen en heeft ook een auto stop-start functie om kostbare brandstof te besparen. Dat werkt in de praktijk zeer doeltreffend, niet alleen in fileverkeer of voor een verkeerslicht, maar ook bij korte stops. Als de Transit stilstaat en de transmissie staat in ‘vrij’ wordt de motor automatisch uitgeschakeld. Je kunt uitstappen, je ding doen, en vervolgens slaat de motor weer vrolijk aan als je het koppelingspedaal intrapt. Uniek en ideaal voor bijvoorbeeld een koeriersbedrijf. Gemiddeld genomen bespaart de auto stop-start functie volgens Ford zo’n 10% op brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Geheime opbergruimte
We reden de grote Transit volledig leeg, zonder lading. Ook dan weet de auto nog voldoende comfort aan de dag te leggen. Opvallend is bovendien de korte draaicirkel van 11,9 meter. In combinatie met de geavanceerde stuurbekrachtiging laat de ‘jumbo’ zich goed manoeuvreren. Parkeersensoren en een optionele achteruitrijcamera helpen de bestuurder eveneens een handje als de ruimte beperkt is. Beperkt is de ruimte in het interieur allerminst. Ons testexemplaar beschikt over een enkele cabine met plek voor drie inzittenden op afzonderlijke stoelen. De stoel in het midden is uitgerust met een neerklapbare tafel die groot genoeg is voor een laptop of een klembord. Aan opbergruimte eveneens geen gebrek. Wat te denken van een handschoenkastje waarin je zelfs A4-mappen kunt hangen, aflegruimte boven de zonnekleppen, een verborgen opbergruimte onder de dubbele passagiersstoel met liefst 93 liter inhoud, een geheim vak boven het instrumentenpaneel voor je mobiele telefoon, inclusief een 12V-aansluiting, en een aantal flessenhouders en bekerhouders.

Op het gebied van info- en entertainment en veiligheid doet de Transit niet onder voor een personenauto. Qua veiligheid gaat-ie zelfs nog een stapje verder met technieken, zoals Load Adaptive Control, Roll Stability Control en Curve Control. Ook een remassistent met voetgangersdetectie, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control behoren tot de mogelijkheden. Kortom, de grootste bestelwagen van de Transit familie biedt maximale flexibiliteit. Dankzij een grote verscheidenheid aan uitvoeringen is er voor ieder wat wils.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ford Jos Bogman.

Tekst en foto’s: Roel van Gils