Business event in Maastricht over blunders en bloopers met tv-persoonlijkheid Valerio Zeno

Op vrijdag 8 september organiseert CommunicatieNetwerk Limburg een business event in de Muziekgieterij te Maastricht met als thema falen. Het zogenaamde FaalFestival ‘Zero or Hero?’ geeft het podium aan belangrijke experts uit binnen- en buitenland, zoals Bert Pol, Frans Reichardt en Kira van den Ende. Daarnaast is een zeer gevarieerd en interactief programma met demo’s, interactieve presentaties en miniworkshops in festivalsfeer. Televisiepersoonlijkheid Valerio Zeno, bekend van onder andere Je zal het maar hebben en Proefkonijnen, fungeert als dagvoorzitter.

Voor iedereen die succesvol wil zijn
Ondernemers, managers, adviseurs, strategen, ontwerpers, marketeers, sales mensen en eigenlijk iedere professional loopt ertegenaan: we willen succesvol zijn en vergeten dat succes vaak pas volgt na vele malen vallen en opstaan. Lilian Zeekaf, een van de organisatoren: “Fouten maken is nog steeds een taboe in zakelijk Nederland, veel meer dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Terwijl fouten maken de snelste en meest effectieve manier is om te leren.”

FuckUp Nights
Een belangrijke spreker tijdens het event is Kira van den Ende, schrijver van het boek Durf Falen. Het boek beschrijft 24 manieren om te groeien door te mislukken. Ook organiseert ze FuckUp Nights in Brussel, waar mensen vertellen over hun blunders op de werkvloer. Kira spreekt uit eigen ervaring: haar vader ging failliet als ondernemer en zelf heeft ze ook zo haar lijstje mislukkingen.

Klantenluisteraar
Wie experimenteert en innoveert, moet falen niet alleen accepteren, maar zelfs omarmen. Frans Reichardt schreef daarom het boek Business Bloopers, een verzameling cases van fouten die bedrijven en overheden maken. Van beroemde en beruchte mislukkingen tot en met onhandige reclameslogans en vertaalblunders. Frans Reichardt leert bedrijven beter te luisteren naar hun klanten en zo hun producten en diensten te verbeteren.

De kracht van het experiment
Ook bij de overheid wordt wat af geblunderd. Dr. Bert Pol, emeritus lector Overheidscommunicatie aan de Faculteit Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht, weet er alles van. Hij publiceerde een aantal boeken en artikelen, waaronder Nieuwe aanpak in de overheidscommunicatie. Mythen, misverstanden en mogelijkheden. Hij vertelt hoe we effectiever kunnen worden door minder te vertrouwen op aannames en los te gaan met creatieve campagnes en juist méér te testen en te experimenteren in de praktijk.

Festivalsetting
Het business event zal een festivalsetting krijgen. Lilian Zeekaf: “We willen aansluiten bij de behoefte van mensen om ook heel kort en op een luchtige, interactieve manier kennis op te doen. Daarom is er bijvoorbeeld een korte workshop ‘vloggen is niet voor watjes’ van de VideoVakvrouw Elisabeth Griffioen, een Minibioscoop met foute commercials van creatief bureau Mockus en een heuse Biechtstoel om je eigen fouten op te biechten. En natuurlijk heerlijk streetfood tijdens de lunch.”

Kaarten online te koop
Het CommunicatieNetwerk Limburg, een netwerk van communicatieprofessionals, is de initiator van dit festival. Lilian Zeekaf: “Ook andere professionals en studenten zijn welkom. Dit is inspirerend voor iedereen die succesvol wil zijn, maar ook last heeft van faalangst. Daarom hanteren we een toegankelijk tarief voor een topprogramma.” Kaarten zijn online verkrijgbaar via faalfestival.nl voor € 115 per persoon, inclusief lunch. Studenten betalen € 35 voor een ticket.