Cargo-vluchten: Vliegveld Luik (#freightersfirst) profiteert van verzadiging Schiphol

Om de sterke groei van haar cargoklanten te begeleiden, heeft Liege Airport besloten een versnelling hoger te schakelen door meer dan 20 miljoen te investeren in nieuwe opslagplaatsen en uitrustingen voor de vrachtbehandeling.

Al meer dan 12 maanden kent de cargoactiviteit op Liege Airport een sterke structurele groei. De op de site aanwezige maatschappijen hebben nieuwe lijnen geopend, nieuwe vliegtuigen ingezet en hun activiteiten geïntensiveerd.

Sinds juni voert Air China Cargo, de grootste Chinese luchtvrachtmaatschappij, een vlucht per week uit tussen Sjanghai en Luik en in 2018 zal ze het aantal vluchten opdrijven. Bovendien heeft de maatschappij Air Bridge Cargo begin oktober besloten haar voornaamste hub op Liege Airport te vestigen.

Zoals Luc Partoune, de CEO van Liege Airport, uitlegt: “Enerzijds kent de wereldwijde cargoactiviteit een algemene groei die door de goede economische prestaties in Europa wordt gestimuleerd maar ook door de opkomst van nieuwe segmenten die door de e-commerce worden gedragen. Ook de verzadiging van de luchthaven van Amsterdam heeft de zaken veranderd”.

Door al die ontwikkelingen moet er sneller worden geïnvesteerd in de luchthaven: “Vanaf 2018 zal Liege Airport haar opslagruimten uitbreiden. Bijna 20.000 m2 bijkomende opslagruimte, alsook uitrustingen zijn voorzien, wat overeenstemt met een capaciteitsverhoging van 30 % voor de vrachtbehandeling. De eerste opslagruimte van 6000 m2 zal in januari 2018 al gebruiksklaar zijn en de anderen zullen operationeel zijn tegen eind 2018. Onze troeven die het Flexpress-label dragen, namelijk beschikbare ruimten, geen slots en de kwaliteit van onze dienstverlening, overtuigen de operatoren”, stelt Luc Partoune nog.

De door Liege Airport duidelijk bepaalde strategie – #freightersfirst – wordt door die historische investering ondersteund en moet aan de huidige en toekomstige behoeften voldoen. Zo zullen er meer dan 300 directe jobs worden gecreëerd.