De comeback ondernemer

Op een faillissement in Nederland rust nog steeds een taboe. Het is voor de rest van je leven een bewijs van onvermogen. In Amerika zeggen ze bij een faillissement: okay, wat is er mis gegaan, wat heb je geleerd en hoe ga je nu verder?

Ondernemen betekent durven, doen, grenzen verleggen. Hoe vaak horen we niet dat het mkb de motor van onze economie is. Maar o wee als het een keer fout gaat, dan word je als ondernemer genadeloos afgestraft. Niet gek dat ondernemers het liefst zwaar weer of een faillissement onder de radar willen houden. Er rust een taboe op. Ook WijLimburg bericht met regelmaat over faillissementen in Limburg. Niet om ‘de ondernemer te pesten’, maar omdat het bij ondernemerschap hoort. Er niet over berichten zou betekenen dat je je ogen ervoor sluit en daarmee ook het taboe in stand houdt. En daar waar uit boedelverslagen van de curator blijkt dat er een luchtje aan het faillissement hangt, is het onze taak om uitvoeriger te berichten.

Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat ruim de helft (52%) van de Nederlandse ondernemers weleens een periode van zwaar weer heeft meegemaakt. ‘Ze worden geconfronteerd met argwaan over de werkelijke reden van de tegenslag, wantrouwen bij banken en klanten en soms ook sociale uitsluiting. Stress, ook in het gezin, en slapeloze nachten zijn het gevolg. Velen spreken hun privérekening aan om gaten te dichten’, is een van de conclusies uit het rapport.

Daarom is de Kamer van Koophandel gestart met de ‘comeback’-campagne om de zakelijke tegenslag uit de taboesfeer te halen en de kans op een succesvolle comeback te vergroten. Bekende Nederlanders als acteur en presentator Jörgen Raymann, culinair ondernemer Ron Blaauw en modestyliste Danie Bles vertellen als ervaringsdeskundigen in mini-documentaires hun verhaal. Daarnaast behoren ze tot het belpanel van de 24-uurs ‘comeback’-lijn die de Kamer onlangs opende. Ondernemers in zwaar weer kunnen (anoniem) bellen met 0800-1014 en worden te woord gestaan door deskundigen die een luisterend oor en advies bieden. Door zwaar weer bespreekbaar te maken, hoopt de Kamer van Koophandel faillissementen te kunnen voorkomen, maar in ieder geval stress bij ondernemers te kunnen verlagen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat -achteraf- ruim een derde van de ondernemers vindt dat ze hun problemen anders hadden moeten aanpakken en een vijfde dat ze te lang hebben gewacht hun zorgen met anderen te delen. “Ondernemers zijn bang voor een self-fulfilling prophecy: als ik m’n zorgen uitspreek, dan komt het ook uit”, zegt Rob Coolen, lid van de raad van be- stuur van de KvK. “Maar zwijgen kan leiden tot grotere problemen. Jaarlijks spatten zo duizenden ondernemersdromen uiteen.”

Een goede zaak deze campagne. Laten we – als het om faillissementen gaat – een voorbeeld nemen aan de Amerikanen.

Maurice van der Linden

Bron: Voorwoord WijLimburg Achtergrond december