De invloed van Trump en Erdoğan op Maastricht Aachen Airport

De overeenkomst tussen het Nederlands elftal en Maastricht Aachen Airport? We hebben er allemaal een mening over. Daarnaast is het woord ‘zorgenkindje’ op beide van toepassing.

Aan de ene kant is er een grote groep mensen die roepen dat een Limburgse luchthaven van groot belang is voor de economie. Zowel op het gebied van arbeidsplaatsen als op vestigingsklimaat van bedrijven. Aan de andere kant is er een grote groep mensen die het liefst het vliegveld gisteren nog sloten. Een geldverslindende moloch waar geen cent overheidsgeld in moet worden gestoken, is hun mening.

Daarnaast heeft de luchthaven, net als Oranje in de afgelopen jaren, zelden een succesje te melden. Luchtvaartmaatschappijen vertrekken net zo snel als ze gekomen zijn. Het luchtvrachtvervoer waar MAA op is toegespitst, kreeg flinke klappen tijdens recessie. De bouw van een luxe hotel zou in 2015 starten, maar de eerste steen moet nog steeds gelegd worden. En hoewel het aantal passagiers van alle luchthavens in Nederland in 2016 voor het eerst de grens van 70 miljoen passeerden, deed Beek het voor het derde opeenvolgende jaar met minder passagiers. Tel daarbij –zoals dat bij iedere luchthaven het geval is- de klachten van de omwonenden en je hebt het gevoel aan een dood vliegtuig te trekken.

En als er dan successen zijn te melden, zoals de hernieuwde komst van Corendon naar MAA, gooit de wereldpolitiek roet in het eten. In december vorig jaar kondigde de topman van Corendon, Atilay Uslu, dat ze vanaf april terugkeren naar de Limburgse luchthaven om vluchten uit te voeren naar het Portugese Faro, het Griekse Heraklion en het Turkse Antalya. Goed nieuws dus! Uslu zei in een interview in februari met WijLimburg dat het aantal passagiers richting Turkije, ondanks de politieke onrust na de mislukte staatsgreep aldaar, weer een stijgende lijn vertoonde. “Met dank aan Donald Trump. Hij eist alle aandacht op, voor Turkije heeft de pers weinig belangstelling meer. Dat zien we meteen in de boekingen.”

Nog geen maand later laat Uslu in L1 AvondGasten weten dat de vlucht van Maastricht naar Antalya gecombineerd gaat worden met Eindhoven. Reden: sinds Nederland Turkse ministers weigerde voor een campagnespeech en een diplomatieke rel volgde, is het aantal boekingen naar Turkije gedaald met maar liefst 60 procent. Met deze combi-vlucht hoopt Corendon de lijn toch weer rendabel te krijgen.

Ik ben bang dat het straks een directe vlucht van Eindhoven gaat worden en dat de Limburgers weer in de auto moeten stappen richting het Brabantse. En dus weer een succesje van de Maastricht Aachen Airport in de kiem smoort.

Ik hoop voor de Limburgse luchthaven dat ze nog een overeenkomst hebben met het Nederlands Elftal. Dat zal namelijk nooit opgeheven worden, hoe slecht het ook gaat.

Maurice van der Linden