De wetten van het vrije ondernemerschap

Is Tuincentrum Leurs in Venlo nu zo slim of zijn wij zo dom? Die gevleugelde uitspraak van Louis Van Gaal aan het journalistencorps is misschien ook wel van toepassing op het tuincentrum. Eerst was er ophef omdat de familie Leurs een deel van haar winkel inrichtte met carnavalskleding en nu is er weer gedoe over het spreekuur van een dierenarts uit Horst in het tuincentrum.

Dierenartsenpraktijk De Postwagen uit Venlo heeft een bezwaar ingediend bij de gemeente. Niet omdat ze de concurrentie schuwen, maar omdat het in strijd is met de geldende bestemmingsplannen. Een mooi argument om niet hoeven te zeggen dat je toch wel een tikkeltje nerveus wordt omdat je bang bent dat je klanten gaan lopen.
Gevolg is wel dat de dierenarts uit Horst zijn activiteiten in het tuincentrum (voorlopig) heeft gestaakt.

Hetzelfde was onlangs aan de hand in het centrum van Valkenburg. Holland & Barret (voorheen De Tuinen) vestigde zich in het nieuwe winkelcentrum Aan de Kei. De eigenaar van de natuurshop aan de overkant voelde zich hierdoor in zijn voortbestaan bedreigd. “Omdat ze onderdeel zijn van een groot concern en daardoor waarschijnlijk tegen veel lagere prijzen kunnen leveren”, was de argumentatie. Daar werd de klagende ondernemer niet in het gelijk gesteld.

In plaats om ervoor te zorgen dat je de beste producten, klantenservice, prijzen, beleving, winkelinrichting, aanbod, innovatie, personeelsleden en nog veel meer hebt, gaan bedrijven steeds vaker lopen piepen bij gemeenten en doen er alles aan om de inventieve concollega’s te dwarsbomen. Die (negatieve) energie kun je veel beter in je eigen bedrijf stoppen, dan wordt het iets positiefs. Kijk niet naar de ander, kijk eerst naar jezelf. Zorg dat je zelf de beste bent. En kijk alleen naar de ander om er zelf beter van te worden. Het Calimero-hoedje opbergen dus!

Webshop-ondernemers lachen zich een breuk om deze schermutselingen. Zij staan op de zoekpagina’s letterlijk een halve centimeter boven of onder hun grootste concurrent. Zij zijn continu bezig met de vraag hoe krijg ik de klant in mijn digitale winkel. Op internet bestaan geen bestemmingsplannen. Daar gelden de wetten van het vrije ondernemerschap.

Tuincentrum Leurs pakt dit vrije ondernemerschap met twee handen aan en is wat mij betreft ‘zo slim’ en de anderen een beetje dom.

Maurice van der Linden