De afgelopen weken heeft u er waarschijnlijk tientallen gehad: mails over de Algemene verordening gegevensbescherming, kortweg AVG of op z’n Engels General Data Protection Regulation (GDPR). Ook van ons. Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Hoeveel heeft u er daadwerkelijk gelezen? Misschien die van de vroege vogels. Maar na nummertje negen gingen ze waarschijnlijk linea recta de prullenbak in. Waarom de AVG? Daarmee krijgen mensen meer en sterkere privacyrechten. En gelden voor organisaties meer verplichtingen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Want zo snel het over privacy gaat, is iedereen er als de kippen bij om te schreeuwen dat dit het allerbelangrijkste is waar gevochten voor moet worden. Enerzijds begrijp ik dit helemaal, anderzijds doet een bezoekje aan Facebook, LinkedIn of Instagram mij toch sterk vermoeden dat we qua privacy vaak met twee maten meten.

Ons hele hebben en houden wordt de digitale ether in geslingerd. Van gedetailleerde vakanties tot uitgebreide beschrijvingen van maaltijden die we genuttigd hebben. Informatie die verder gaat dan een e-mailadres dat ergens is opgeslagen omdat ik me heb aangemeld voor een nieuwsbrief. Dat de AVG voor meer privacy zal zorgen geloof ik meteen, maar zolang we social media blijven gebruiken als uithangbord voor al onze avonturen moeten we niet roepen dat onze privacy ons zo heilig is.

Stel je voor… 15 jaar geleden was je terug van vakantie gekomen. Je had je foto’s laten ontwikkelen en ging die vervolgens op het prikbord van de lokale supermarkt hangen. Erboven de tekst ‘Mallorca 2003’. Of na een avondje lekker uiteten met je partner, bij thuiskomst al je vrienden bellen (met een vaste telefoon) om uitvoerig te beschrijven wat er op je bord heeft gelegen. Je zou onmiddellijk door de dorps- of stadsgenoten zijn uitgeroepen tot ‘El loco’.

De hele AVG kost bedrijven enorm veel tijd en energie. Wellicht dat ooit een berekening wordt gemaakt wat dit de BV Nederland gekost heeft en nog kosten gaat. En dat voor iets wat uiteindelijk water naar de zee dragen is. Want op andere plekken nemen we onze ‘eigen AVG’ niet zo nauw.

Maurice van der Linden

Reageren?
Maurice.vanderlinden@wijlimburg.nl