“Kunstmatige intelligentie. Daar hoef je als gemiddelde mkb-ondernemer toch niks mee. Dat is toch alleen maar wat voor die jongens in de ivoren academische toren?”, aldus de mening van menig Limburgse ondernemer. Kunstmatige intelligentie (KI) roept soms zelfs oer-angsten op zoals de mensen verslindende superintelligentie in het boek ‘I, Robot’ dat Isaac Isamov in 1950 schreef. Of wat te denken van de klassieke dystopie over de zelflerende paperclipfabriek. In deze denkbeeldige casus heeft een paperclipfabriek als doel meegekregen om zoveel mogelijk paperclips te maken. Uiteindelijk leert die fabriek zichzelf met KI dat hij mensen niet meer nodig heeft en verwerkt hij ze als grondstof voor nóg meer paperclips.

Digitale coach
Angst is echter ook hier een slechte raadgever. Het is beter om – zoals een ondernemer betaamt – geen beren op de weg te zien, maar uitdagingen. Je zult ook wel moeten, want KI gaat echt niet meer weg. Wie goed om zich heen kijkt ziet het fenomeen ook in Limburg inmiddels overal opduiken. Een neefje van mij studeert KI en loopt stage bij een bedrijf dat zelflerende software ontwikkelt. Het gaat om webapplicatie waarheen je je foto’s kunt uploaden. Vervolgens selecteert die kunstmatig denkende software de beste foto’s en zet ze in de juiste volgorde in een fotoalbum. Bij The Innovation Playground in Roermond zijn ze dagelijks bezig met KI en de praktische toepassingen worden al maar groter. In de recruitmentsector in Limburg zijn digitale coaches actief die met KI regelmatig betere keuzes maken dan HR-mensen van vlees en bloed. Het gaat hard en de doorbraak zal als een vloedgolf over ons heen spoelen, met uiteindelijk grote gevolgen voor miljoenen banen én traditionele verdienmodellen.

Zelfrijdende auto
Het bekendste voorbeeld zijn zelfrijdende auto’s van Google en Tesla. Straks rijden ze veiliger dan een mens en zullen onze kleinkinderen niet meer begrijpen waarom opa en oma ooit zelf achter het stuur plaatsnamen. De consequenties van zelfrijdende wagens zijn voor de automotive niet meer te overzien. Tal van producenten, dealers en toeleveranciers zijn in de boardrooms dan ook druk aan het broeden op plannetjes voor nieuwe verdienmodellen. In Nederland lopen we achter op de VS en China op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dat grote gat kan ons straks economisch nog wel eens de kop gaan kosten, want KI is natuurlijk behoorlijk disruptief. Om de achterstand in te lopen slaan Europese topinstellingen de handen ineen. Ze vragen zeshonderd miljoen euro van de Europese Commissie om ondernemende KI-activiteiten te stimuleren. Dat is een begin, maar waarschijnlijk te weinig want kunstmatige intelligentie heeft een enorme impact op het bedrijfsleven en de economie. Schrik er dus niet van maar ga de uitdaging aan en zoek naar nieuwe verdienmodellen mét KI. Alleen op die manier slaat KI je niet KO.

Peter Swelsen