Vorige week kondigde voetbalclub VVV Venlo met veel trots aan dat een hotelketen de nieuwe naamgever van het stadion zou worden. Na 13 jaar Seacon zou er vanaf vandaag (zondag) een nieuw naambordje op de gevel van de Koel te zien zijn.

WijLimburg vernam uit betrouwbare bronnen dat de voorzitter van VVV Venlo en oprichter van Seacon Logistics, Hai Berden, hier persoonlijk een stokje voor heeft gestoken. De preses, die dit jaar afscheid als voorzitter van de club neemt, vernam het nieuws namelijk uit de media. Hij was nergens bij betrokken geweest en sprak daarom zijn veto uit. Berden kon echter niet meer voorkomen dat het stadion tijdens de wedstrijd VVV Venlo – FC Twente op zondag 1 april voor één keer een andere naam had. Vanaf de volgende thuiswedstrijd heet de voetbaltempel in Venlo weer gewoon Seacon Stadion de Koel.

Lezerswaarschuwing!
Bovenstaand is net zo veel waar als de aankondiging dat Seacon haar naam voor het stadion gaat afstaan aan een hotelketen. Het gaat allemaal onder de noemer 1 april-grap. Een slechte grap overigens, net zo slecht als de bronnen van WijLimburg. Waarom een slechte 1 april-grap? VVV Venlo maakte vanmiddag bekend dat de hotelketen in september vorig jaar het naamrecht voor één wedstrijd had gekocht bij een dienstenveiling tijdens een businessmeeting van de betaalde voetbalclub. Waarom ze dan als 1 april-grap ervan maken dat dit voor de komende jaren is, ontgaat mij een beetje. Net zoals vorig jaar een roc in Zuid-Limburg aankondigde dat ze een (zeer realistische) opleiding aan hun portfolio toevoegde. Ging echter ook om een 1 april-grap. Wat hebben we gelachen toen.

Ik roep dan ook alle bedrijven en instellingen voor volgend jaar op om een beetje creatiever te zijn met hun grappen op de eerste dag van april. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de Van Kaathoven Groep. De afvalverzamelaar met een vestiging in Sittard kondigde vorige week aan dat ze de exclusieve collectie Afval Aroma’s® bestaande uit de geuren ‘Gemaaid Gras’, ‘Hout Couture’, ‘Rest is Best’ en ‘Eau de Frietvet’ op de markt gaan brengen. “De aroma’s bevatten stuk voor stuk de meest zuivere en natuurlijke ingrediënten, rechtstreeks afkomstig vanaf de vuilniswagen. De pure extracten van vers gemaaid gras, een knisperend haardvuur, ruikend restafval en borrelend frietvet maken de Afval Aroma’s® tot een must-have voor eenieder die de gemiddelde (werk)dag van een vuilnisman in geur en kleur wil ervaren”, liet het bedrijf in een persbericht weten. De flesjes kosten 29,95 euro per stuk, maar waren tijdelijk gratis te bestellen.

Na enig overleg op de redactie waren we toch van mening dat dit wel een hele goede 1 april-grap was. En dus hebben we er geen aandacht aan geschonken. Na de slechte grap van VVV Venlo en de twee naamsgevers van het stadion, had de Van Kaathoven Groep recht op gratis media-aandacht. Bij dezen!

Maurice van der Linden