ZEF Magazine is boos op RTL Z, WijLimburg op WDR

Ik ben voornemens om een open brief te schrijven aan de Duitse omroep WDR. Hun W in de zendernaam lijkt wel erg veel op de W die WijLimburg voert in haar naam. Het zijn vier diagonale streepjes die met elkaar verbonden zijn. Dat kan geen toeval meer zijn. In de brief zal ik benadrukken dat ik niet denk dat het kwade opzet is van de zender, want ik acht de kans groot dat ze niet van het bestaan wisten van het Limburgse platform über Wirtschaft. Toch zou ik het op goed Limburgs ‘sjiek’ vinden als de Duitse zender zou erkennen dat hun ‘W’ wel verrekt veel lijkt op die van WijLimburg.

Is Van der Linden nu helemaal van de pot gerukt, zult u denken.

Laat ik een vraag terugstellen. Heeft u dat ook gedacht bij de open brief van Roel Peijs en Tom Janssen die gisteren op internet verscheen? De twee hoofdredacteuren van hét platform voor popmuziek in Limburg (ZEF) hebben dat namelijk gedaan richting RTL Z. De commerciële televisiezender heeft namelijk het Z Magazine op de markt gebracht waarvan het logo wel heel erg veel lijkt op dat van ZEF Magazine. Beter gezegd de ‘Z’ lijkt heel veel op elkaar. Peijs en Janssen eisen erkenning van het kopieergedrag van de zender en een dikke sorry.

Ik ken de twee ondernemers persoonlijk, anders zou ik wellicht denken dat ze gisteren al met vastelaovend zijn begonnen en dat laatste pilsje niet meer hadden moeten drinken. Nee, dit is geniaal. Daar kan menig marketing goeroe of portfolio-manager nog een puntje aan zuigen. Guerrilla marketing pur sang. David neemt het op tegen Goliath. Dat vindt de media prachtig en dus besteden ze er aandacht aan. En dat is weer precies wat de twee heren willen bewerkstelligen: free publicity! Chapeau, het werkt en wij van WijLimburg doen er ook aan mee, doordat ik nu in de pen klim.

Een ‘actie’ op Champions League niveau. Daar heb ik respect voor. Anders dan de online carnavalskledingzaak die onze redactie de laatste weken bestookt met diverse ‘onderzoeken’ onder haar klanten naar wat nu de beste carnavalsstad is of waar de carnavalsvierder zich het meest aan stoort. Alles om maar een klein beetje free publicity te scoren. Tot mijn grote verbazing worden ook deze berichten geplaatst door gerenommeerde media.

Dus hulde voor de twee ondernemers Roel en Tom! Actie geslaagd en voor jullie hoop ik dat RTL Z het ook nog oppikt, dan zijn jullie als ZEF in één klap landelijk bekend.

Oh ja Roel en Tom, in mei komen wij uit met ons relatiemagazine WijLimburg Magazine. Ik laat nu vast weten dat wij ons bewust zijn van het feit dat ons woord magazine erg veel lijkt op dat van ZEF Magazine. Maar we hebben dit niet bewust gedaan. Dus een open brief aan WijLimburg is tegen die tijd niet nodig.

Maurice van der Linden