Een nieuwe dienst met containertreinen tussen de haven van Rotterdam en Venlo moet bijdragen aan een gunstig effect voor milieu en verkeer. Hierdoor zal het containervervoer tussen beide steden vanzelfsprekend wel sterk groeien, maar gaan zeker 400 tot 800 trucks minder per week de weg op.

MTHODE – dat gespecialiseerd is in het verbinden van marktpartijen, operatoren en spoorvervoerders – start samen intermodal operator Trimodal drie keer per week een dedicated containershuttle tussen APM2 terminal op de Tweede Maasvlakte en de Cabooter terminal in Venlo.

Bij succes zal de frequentie verder uitgebouwd gaan worden naar zes omlopen per week. Een maand geleden was er sprake van krapte aan terminalslots op de Maassvlakte. De wachttijden om de volumes op de trein te krijgen was voor verladers in de regio Venlo opgelopen tot maar liefst 14 dagen. Thom Derks, eigenaar van MTHODE legde zich er niet bij neer dat een nieuwe dedicated shuttle niet te realiseren viel in de grootste haven van Europa. Derks besloot met APM2 te bekijken wat wel mogelijk was. Doordat meerdere commerciële partijen nu hun krachten hebben gebundeld, kan alsnog deze nieuwe intermodale spoorvervoersdienst in de markt worden gezet. Hiermee zal het containervervoer per spoor tussen Rotterdam en Venlo fors groeien.