De kracht van online ambassadeurs

Ambassadeurs zorgen voor mond-tot-mond reclame en dat is nog steeds de sterkste vorm van promotie. Immers, wanneer een ander zegt dat jouw producten of diensten goed zijn, dan is dat veel geloofwaardiger dan wanneer je zelf loopt te roeptoeteren.

Laten we eens beginnen bij de eigen medewerkers. Dit zijn jouw (online) ambassadeurs. Als ze zich prettig voelen in jouw bedrijf, dan is de kans groot dat ze dit met liefde met hun achterban willen delen. Betrek hen daarom bij het social media proces. Zorg ervoor dat ze weten waar jouw bedrijf voor staat en zorg ervoor dat ze de juiste kennis en vaardigheden hebben om het verhaal van jouw bedrijf te kunnen vertellen. Dat kan via een eigen blog of door persoonlijke updates, maar ook door content te delen vanuit bijvoorbeeld de company page op LinkedIn.

Een tweede groep ambassadeurs betreft de advocats, ofwel je trouwe klanten. Zij dragen jouw bedrijf of jouw product oprecht een warm hart toe en dragen dit online graag uit. Advocats zijn tevreden klanten (veelal super fans) die vaak spontaan een aanbeveling schrijven op LinkedIn of die foto’s posten van hun aankoop. Dat is prachtig, maar lang niet alle klanten zijn zo proactief. Soms moet je hen dus even helpen. Trigger hen om een foto te maken van een aankoop of vraag een enthousiaste klant om een review.

Een groep die we niet mogen vergeten, zijn de online influencers; mensen met een grote en trouwe fanbase, vaak een specifieke doelgroep. Bekende Nederlandse online influencers zijn vlogger Enzo Knol en fashionblogger Negin Mirsaleh. Bij grote merken behoort een samenwerking met een online influencer steeds vaker tot de marketingmix. Hoe het werkt? Een online influencer post – tegen betaling – een foto of een artikel over een product of dienst, maar wel zodanig dat het aansluit bij zijn eigen, persoonlijke stijl. Hierdoor voelt zo’n bericht veel minder als reclame, maar meer als een persoonlijke aanbeveling.

Marjolein Bongers,
House of Social Media