D’r Moostuin (Berg en Terblijt) Groene Held 2017

Het gaat om initiatieven van twee of meer ondernemers die de samenwerking zoeken met bijvoorbeeld instanties voor natuurbeheer, onderwijs of de lokale bevolking.

D’r Moostuin is een initiatief van Ralph Bruls (D’r Moostuin) en Aschwin Gulikers van Daelhemergroeve. Als winnaar krijgt het project een bedrag van 15.000 euro.

Bij d’r Moostuin geloven ze dat ze met het opzetten van een belevingstuin de gemeenschap met elkaar kunnen verbinden en een stukje gezonder kunnen maken. D’r Moostuin wil jongeren, ouderen, inwoners, bedrijven, zorgcentra en scholen, ofwel de lokale samenleving met elkaar verbinden. Dit doel willen ze gaan bereiken middels het opzetten van een duurzame belevingstuin: een gezonde en lokale voedselvoorziening als ontmoetingsplek, midden in het dorp, waar van alles gezonds te beleven is voor jong en oud. Een duurzame voedselvoorziening betekent voor hen dat eten van dichtbij huis komt, verantwoord en kleinschalig wordt geproduceerd volgens de permacultuur en dat de gemeenschap erbij betrokken is. Naast het verbinden, willen ze met name gezond eten en gezond bezig zijn toegankelijker maken en bevorderen middels de belevingstuin. Producten uit de tuin worden ook aan lokale supermarkten verkocht.

De tweede prijs van 10.000 euro ging naar ‘Plök’ uit Sittard, een initiatief van Boekhandel Krings, Bagels en Beans en Ernesto’s. De derde prijs t.w.v. 7.500 euro kwam in handen van ‘Interactive Planter’ van Fontys GreenTechLab en Het Beleg van Venlo. De nummers vier tot en met tien mochten ieder 4000 euro mee naar huis nemen.

Het is het tweede jaar dat de Groene Helden Limburg Stimuleringsprijs wordt uitgereikt. De prijs is een initiatief van IVN, in samenwerking met de Provincie Limburg, MKB Limburg, KvK, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Rabobank, Innovatiehuis MKB Keyport 2020, WijLimburg, CITAVERDE, Natuurrijk Limburg en VVV Zuid-Limburg. Bij de prijs draait het om groene en duurzame initiatieven van twee of meer MKB ondernemers die de samenwerking zoeken met bijvoorbeeld instanties voor natuurbeheer, onderwijs of de lokale bevolking. Op deze manier wordt niet alleen het bedrijf, maar ook zijn directe omgeving duurzamer en groener. De zoektocht naar groene initiatieven leverde 20 inzendingen op, waaruit een jury tien inzendingen koos die uiteindelijk hun initiatief mochten pitchen op de slotavond. De winnaars van 2017 ontvangen een geldprijs en treden toe tot het Groene Helden netwerk waarbij kennisuitwisseling centraal staat en krijgen een speldje en gevelbord voor hun bedrijf. Zo kunnen bedrijven aantonen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen beloond wordt en dat zij dit belangrijk vinden.