Om succesvol zaken te doen in Duitsland blijft het voor Nederlandse ondernemers essentieel om de Duitse taal te beheersen. Engels wordt steeds belangrijker, maar is volgens de ondernemers als enige communicatietaal nog niet voldoende. Tegelijkertijd is het taalbeheersingsniveau van het Duits bij de ondernemers naar hun eigen inschatting te laag. Het blijft dus noodzakelijk om verder te werken aan de beheersing van de Duitse taal. Dit blijkt uit resultaten van een ondernemersenquête, die de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vandaag samen met evofenedex en VNO-NCW op de Duitslanddag in Utrecht presenteerde. Rond 250 Nederlandse ondernemers zijn ondervraagd.

In 2017 jaar steeg de export van producten naar Duitsland vergeleken met het jaar ervoor in totaal met 9,1 procent naar 91,4 miljard euro. De goederenstromen tussen de beide landen werden in hun geheel intensiever, ook de totale waarde van de handel liet namelijk het afgelopen jaar een groei van 9,2 procent zien en kwam daarmee uit op 177,3 miljard euro.

Ondanks het belang dat het spreken van Duits in hun zakenrelatie volgens Nederlandse ondernemers heeft, schat meer dan de helft van de ondervraagden de Duitse taalvaardigheid van medewerkers en collega’s als onvoldoende in. Zo denkt 17,8 procent dat de taalkennis van goed niveau is. Dit is een daling ten opzicht van zes jaar geleden. Toen schatte nog 29,5 procent van de ondervraagden de kennis als voldoende in.