Een ondernemer kan niet om de cijfers heen


Ger Smith (links), hier met Marcel van Kasteren, eveneens van het StartersCentrum Limburg. | ARCHIEFFOTO BAS QUAEDVLIEG

Ze melden zich nog elke dag bij het StartersCentrum in het C-Mill-gebouw in Heerlen, de ondernemers in wording. Ger Smith en zijn collega’s zien hen graag komen. „Gezeten op die roze wolk, vastbesloten om dat mooie idee om te zetten in een eigen onderneming. Vol spanning en passie. Prima, we doen niets liever dan hen begeleiden om de droom werkelijkheid te laten worden. Ondernemers vormen samen de kurk waar de economie op drijft. We helpen en doen er alles aan om hen succesvol te laten starten. Maar komt het op cijfers aan, dan bespeuren we toch heel vaak een bepaalde weerzin. Ondernemers zijn bezig met de inhoud, met hun product, dienst of winkel. Zaken als omzet, verzekeringen, belastingen, reserves, pensioen; het is allemaal ballast. Ik begrijp dat best, maar een financiële planning is onmisbaar. Meten is weten. Verschillende onderzoeken en ervaringsgegevens laten weinig aan duidelijkheid te wensen over: ondernemers die hun financiën op orde hebben, hebben meer kans van slagen en zijn uiteindelijk succesvoller.”

‘Het is sowieso verstandig om een erkende accountant mee te nemen als er met de bank onderhandeld wordt. Hij kent het jargon en heeft vaak al goede contacten.’

Wat zijn nu de belangrijkste financiele valkuilen/adviezen voor een ondernemer? Ger Smith, al ruim een kwart eeuw adviseur bij het Startercentrum, kan wel een top-vijf opstellen. „Zeker. En ook wel een toptien. Los van alles adviseer ik altijd om een goede boekhouder of accountant in de arm te nemen. Vooral als je zelf niets met cijfers hebt, is externe expertise cruciaal. Dat kost geld ja, iets waar je als starter misschien
niet op zit te wachten. Neem van ons aan, je kunt niet zonder hulp. Een financieel deskundige houdt je een spiegel voor, kijkt onbevooroordeeld en objectief en behoedt je voor misstappen. En helpt je plannen. Ondernemen is plannen, vooruitkijken.”

‘Meten is weten. Elke maand de cijfers doornemen, betekent dat je tijdig kunt bijsturen en ingrijpen.’

1 Maak helder welke omzet je nodig hebt. „Geen gemakkelijke rekensom. Droog gezegd moet de omzet de kosten dekken plus je persoonlijke behoefte aan inkomen. Wat kost de bedrijfsvoering? Moet je investeren en/of afschrijven? Wat heb je nodig met je gezin om van te leven? Denk aan de gebruikelijke zaken als huur, hypotheek, levensonderhoud, vakanties en andere privé-uitgaven.”

2 En dat is nog niet alles. Wat wil je verzekeren? „Wil je iets wegzetten voor pensioen? Hoe zit het met je partner? Het is altijd maatwerk. Zet vooral alles goed op een rijtje en bepaal uiteindelijk hoeveel geld er moet binnenkomen.”

3 Is de omzet realiseerbaar? „Te snel wordt geconcludeerd dat de omzet haalbaar is. Duizend uren per jaar werken aan bijvoorbeeld 50 euro per uur klinkt simpel. Maar het gaat om declarabele uren. Netwerken, studie, facturen schrijven, acquireren; het zijn werkuren waar je financieel niets mee verdient. De hamvraag is: kun je voldoende declarabele uren maken? En maak je die meteen na
de start of heeft dat tijd nodig? De ervaring leert dat een zzp’er per jaar maximaal 1200 à 1300 declarabele uren maakt.”

4 Uiteraard is de uurprijs in dit verband niet minder belangrijk. „Die moet marktconform zijn. Niet te hoog, niet te laag. Doe onderzoek, verzamel gegevens in je eigen branche.”

5 Start zonder privé-schuld en liefst met een beetje geld achter de hand. „Banken financieren zelden of nooit startende ondernemers met schulden. Een privébuffertje is aan te raden. En als je cash hebt, probeer toch wat geld te lenen. De rentetarieven zijn laag en er kunnen altijd omstandigheden zijn waarin je acuut geld nodig hebt. Tegenvallers liggen altijd op de loer. Het is sowieso verstandig om een erkende ccountant mee te nemen als er met de bank onderhandeld wordt. Hij kent het jargon en heeft vaak al goede contacten.”

6 Onderhandel altijd. „In deze tijd is de koop- of huurprijs van een pand onderhandelbaar. Denk na voordat je een huurcontract tekent. Wat zijn je plannen voor de toekomst? Hoe lang denk je op een bepaalde plek te blijven? Heb je groeiplannen? Pin je niet vast als je het niet weet, onderhandel als het gaat om langetermijncontracten. Denk ook goed na als je die zogenaamd eenmalige kans krijgt om iets over te nemen of die ene machine te kopen. Liefde maakt blind. Reken alles goed door.”

7 Zet personeel optimaal in. „Met name in de retail en horeca is personeel van grote invloed op de bedrijfsvoering. Zorg ervoor dat je precies weet wanneer je mensen nodig hebt. Daarvoor heb je inzicht in je omzet.”

8 Weet hoe je bedrijf draait. „De ondernemer is geneigd om veel uren te maken en de grote lijnen uit het oog te verliezen. Investeer in slimme kassa’s en analyseer de cijfers regelmatig, het liefst met je adviseur. Probeer ook het koopgedrag van je klanten te achterhalen te achterhalen en onderzoek nieuwe afzetkanalen. Meten is weten. Elke maand de cijfers doornemen, betekent dat je tijdig kunt bijsturen en ingrijpen.”

9 Factureer en betaal zorgvuldig. „Betalingstermijnen lopen soms op tot twee maanden. Dat kan betekenen dat je al btw moet betalen over een factuur die jouw klant nog niet nog betaald heeft. Hou daarom rekening met de factuurdatum en kijk ook zelf uit wanneer je rekeningen betaalt.”

10 Kweek reserves. „Het zijn misschien open deuren, maar zorg ervoor dat er altijd geld is om de btw-aanslagen te betalen. Belasting betalen kun je uitstellen, maar niet eeuwig. Maak ook daarvoor een reservering. Potjes voor pensioen en arbeidsongeschiktheid zijn persoonlijke afwegingen.”

Ger Smith heeft nog een uitsmijter: „zet zo veel mogelijk op papier, orden alle documenten en zorg dat je alles kunt vinden. Handig voor de boekhouder, de belastingdienst en om zelf overzicht te houden.”