Eerste nieuwe trein voor Limburg rolt Stadler-werkplaats in (foto's)

Schermafbeelding 2016-07-15 om 14.10.15

Schermafbeelding 2016-07-15 om 14.11.09

Vandaag, vrijdag 15 juli 2016, rolde de eerste trein voor de Limburgse OV-concessie de Stadler-werkplaats in Blerick in. Een mijlpaal in de implementatie die Arriva en Stadler op spectaculaire wijze hebben getoond aan zo’n 200 aanwezige genodigden. Zij werden in de gelegenheid gesteld als eerste kennis te maken met de nieuwe treinen die vanaf 11 december dit jaar rijden in de provincie Limburg. Naast de presentatie van de treinen werd ook het onderhoudscontract getekend. De komende 15 jaar verzorgt Stadler in hun werkplaats in Blerick het onderhoud van het nieuwe treinmaterieel.

Bestuursvoorzitter van Arriva Nederland, Anne Hettinga: “Hier staat een trots man. Ik wil een groot compliment geven aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat we deze gloednieuwe treinen vanaf 11 december dit jaar in Limburg kunnen laten rijden. Daar hebben we ontzettend veel zin in! Met deze Roll In laten we de opdrachtgever en de reiziger zien dat we op schema lopen met de implementatie. Ook kunnen zij met eigen ogen zien en beoordelen of de treinen aan alle gestelde eisen en aangeboden extra’s voldoen.”

Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg prees Arriva voor de voortvarendheid en kwaliteit. “Arriva heeft nog veel werk om alles geregeld te krijgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de reiziger aan het einde van dit jaar perfect openbaar vervoer krijgt in Limburg.”

Extra beenruimte en brede deuren

Tijdens de Roll In kregen de genodigden een rondleiding in de werkplaats van Stadler en konden ze de nieuwe trein bezichtigen. De nieuwe vloot bestaat uit 36 treinen van het type Flirt. 15 stuks bestaande uit 2 bakken met 4 deuren, 8 driespannings-treinen bestaande uit 3 bakken met 3 deuren en nog eens 13 stuks bestaande uit 3 bakken met 5 deuren (vanaf de elektrificatie van de Maaslijn). Enkele kenmerken van de treinen: extra beenruimte, brede deuren, een gesloten toiletsysteem, lederen bekleding in de eerste klas en stopcontacten.

Onderhoudscontract

Tijdens de Roll In van de treinen werd ook het onderhoudscontract ondertekend. Hein van der Schoot en Jürg Gygax van Stadler Service Nederland en Anne Hettinga, van Arriva Nederland, zetten hun handtekening voor een overeenkomst met een looptijd van 15 jaar. Een ervaren team van Stadler Services gaat in de werkplaats in Blerick de Arriva-vloot onderhouden. Van der Schoot: “We zijn heel blij dat wij het onderhoud van onze nieuwe treinen voor Arriva mogen doen en daarmee de gehele vloot voor Limburg. De teams van Arriva en Stadler Services hebben al bewezen dat zij optimaal samenwerken en gezamenlijk uitstekende prestaties leveren. Wij hebben gekozen voor échte innovatie. Meer dan ooit gaan Arriva en Stadler Services het onderhoud van de treinen sámen aanpakken. Het wordt een uitgekiend samenspel tussen het spoorboekje van Arriva en de planning van Stadler Services.”

Arriva Nederland verzorgt vanaf 11 december 2016 voor 15 jaar het bus- en treinvervoer in de provincie Limburg. Arriva Nederland maakt deel uit van de Arriva Groep, waar Deutsche Bahn eigenaar van is. Arriva is een toonaangevende exploitant van personenvervoer, actief in 14 Europese landen. In Nederland is Arriva met Limburg en Zuidoost-Fryslân en de Waddeneilanden erbij met meer dan 6.000 medewerkers actief in de provincies Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer exploiteert Arriva samen met Koninklijke Doeksen de Waterbus in Zuid-Holland en is zij actief in de Nederlandse touringcarbranche onder de naam Arriva Touring.

Stadler bouwt al 75 jaar treinen en heeft haar hoofdkantoor in Bussnang, in het oosten van Zwitserland. Stadler biedt werk aan zo’n 7.000 mensen en heeft vestigingen in Zwitserland, Duitsland, Spanje, Polen, Hongarije, Tsjechië, Italië, Oostenrijk, Nederland, Wit-Rusland, Algerije, Australië en de Verenigde Staten. Stadler vervaardigt een grote verscheidenheid aan railvoertuigen: trams, tramtreinen, metro’s, sprinters, regionale treinen, intercities en hogesnelheidstreinen. Stadler produceert daarnaast hybride locomotieven, rangeerlocomotieven, reizigerswagons en de meest krachtige diesel-elektrische locomotief in Europa. Stadler is bovendien sinds jaar en dag wereldmarktleider in tandradrailvoertuigen. Verder verzorgt Stadler het onderhoud van 16 treinvloten van in totaal 300 voertuigen, die samen een afstand van 72 miljoen kilometer per jaar afleggen.

Schermafbeelding 2016-07-15 om 14.12.17