Eric Kempkens (Yarden en Golsteijn Uitvaartzorg Sittard-Geleen)

Wie ben ik?
Eric Kempkens, 50 jaar geleden geboren en opgegroeid in Geleen. Na een studie en een carrière als manager personeel en organisatie ben ik 10 jaar geleden gestart als programmamaker bij TV Limburg, een provinciale televisiezender. Creativiteit en het inspireren van anderen, aangevuld met een luisterend oor, voerden hier de boventoon. Eigenschappen die ik ruim een jaar geleden vrijwel geruisloos kon meenemen in mijn rol als uitvaartregisseur.

eric-kempkens

Bedrijf CV
Yarden & Golsteijn uitvaartzorg Sittard-Geleen, een initiatief van het ondernemersechtpaar Ingrid Golsteijn en Eric Kempkens, bestaat inmiddels 2,5 jaar. Wij verzorgen uitvaarten in de regio Westelijke Mijnstreek en Midden Limburg. Wij spreken liever over afscheid nemen, omdat een uitvaart meer is dan alleen de dag van de uitvaart. Een professionele maar vooral persoonlijke begeleiding tijdens de dagen voorafgaand aan de uitvaart dag van de uitvaart zijn minstens zo belangrijk.

Waarom bent u met het bedrijf gestart?
Eerlijk is eerlijk mijn vrouw, Ingrid Golsteijn, heeft het bedrijf gestart, inmiddels alweer 2,5 jaar geleden. Als partner ben ik als het ware meegezogen in haar passie voor het vak. Een passie die ik als vanzelf ben gaan delen. Ik zie me zelf meer als uitvaartregisseur. Elke uitvaart is voor mij een tijdelijke, maar intensieve verbintenis die ik met nabestaanden aanga, die elke keer weer uitmondt in een uniek en persoonlijk afscheid. Daarbij werk ik liever niet vanuit vastomlijnde kaders, ‘zo hoort het’, maar probeer creatief met nabestaanden mee te denken vanuit het uitgangspunt wat is hier nodig en wat is hier passend.

Het meeste geleerd van?
Als ondernemersechtpaar werk je intensief samen en leer je het meeste van elkaar. We vullen elkaar aan als we samen met een familie naar een afscheid toeleven. Zelf ben ik vooral sterk in het inhoudelijk verzorgen van afscheidsdiensten, waarbij ik gebruik kan maken van de jarenlange ervaring als programmamaker en presentator bij TV Limburg. De zorg voor de overledene en de begeleiding van nabestaanden is Ingrid op het lijf geschreven.

Belangrijkste inspiratiebron?
Iedere uitvaart is uniek en daarom zijn de families waar je voor werkt je grootste inspiratiebron. ‘Een goed afscheid helpt je verder’ is onze slogan en dat kun je alleen maar bereiken door samen een betekenisvol en passend afscheid te organiseren. Daarom ook de naam uitvaartregisseur in plaats van uitvaartleider. Dat woord ‘leider’ betekent toch teveel ‘ik bepaal’. Het woord regisseur verwijst naar ‘samen’ met iedereen in ‘het theater van het levenl’, een afscheid mogelijk maken. Samen zoeken naar passende woorden, passende muziek, passende rituelen, waarbij ik als regisseur alle elementen samen breng tot een passend geheel. Een afscheid, dat recht doet aan het leven van die ene unieke mens. Bovendien, net als bij een live tv-programma moet bij een afscheid alles in één keer goed. Je kunt het nooit meer overdoen.

Hoe komt u aan uw klanten?
In de uitvaartbranche zijn niet alleen nabestaanden maar ook belangstellenden bij een afscheidsceremonie onze beste ambassadeur. Mond-tot-mondreclame van nabestaanden die tevreden zijn over onze dienstverlening, is de beste basis voor de toekomst.

Hoe groot is uw afzetgebied?
We werken voor Yarden-leden in de regio Westelijke Mijnstreek en Midden-Limburg, maar ook steeds meer mensen die niet of elders verzekerd zijn, weten ons te vinden. Wat veel mensen niet weten, is dat Yarden een landelijke vereniging is, die tot doel heeft mensen te informeren en voor te lichten rondom het thema afscheid nemen en herinneren. Regelmatig organiseren wij ook lokaal activiteiten die kosteloos voor iedereen te bezoeken zijn, zoals herinneringsdagen, lezingen en voorlichtingsbijeenkomsten.

Wat is uw meest succesvolle product/dienst en waarom?
Ons meest succesvolle product zijn wij in dit vak uiteindelijk zelf, door er eenvoudigweg altijd te zijn en de tijd te nemen voor nabestaanden. Iedere uitvaartorganisatie zegt persoonlijk te werken. Met name bij de grotere uitvaartcentra komt vervolgens bij iedere stap van het proces een andere medewerker over de vloer. Vaak ervaren nabestaanden dat medewerkers onder een bepaalde tijdsdruk werken, omdat er die dag nog meer afspraken voor de medewerker ingepland staan.
Wij kiezen ervoor om families bij elke stap zoveel mogelijk zelf te begeleiden. Als nabestaanden een overlijden melden, nemen wij zelf de telefoon aan, maar wij zijn er ook bij het overbrengen en verzorgen van de overledene en tijdens de rouwbezoeken. Daarnaast nemen wij de tijd om samen met de familie de uitvaart inhoudelijk voor te bereiden. Deze continuïteit in het contact vanaf het moment van overlijden tot en met de dag van de uitvaart ervaren nabestaanden als heel prettig. Dat voelt vertrouwd en het geeft rust.

Wat is uw laatste grote investering geweest?
Het is ons gelukt om relatief snel na onze start het voormalig gemeentehuis in Buchten te kopen en te verbouwen tot ‘Afscheidshuis de Hoeskamer’. Het voormalige domein van bestuurders en ambtenaren hebben we met passie en visie omgebouwd tot een plek waar nabestaanden in een warme en intieme sfeer afscheid kunnen nemen van hun overleden dierbare.

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?
De wereld van de uitvaartzorg is in beweging. Het aantal uitvaartbedrijven groeit harder dan het sterftepercentage. Dit vraagt van ondernemers onderscheidend te zijn van elkaar. Wij doen dat door onze persoonlijke aanpak, maar ook door bijvoorbeeld afscheidsdiensten in het Limburgs dialect uit te voeren of nabestaanden de mogelijkheid te bieden de rouwauto zelf te rijden. Het zijn deze kleine -maar zeer belangrijke verschillen- die de toekomst bepalen. Hierbij willen we toch vooral kleinschalig blijven. Kleinschaligheid staat voor persoonlijk en betrokken. Dit alles tegen de achtergrond van de verdergaande ontkerkelijking, die vraagt om een grotere inhoudelijke bijdrage van de uitvaartverzorger bij het vormgeven van afscheidsceremonies.

Wilt u nog iets kwijt?
De dood is natuurlijk geen eenvoudig thema, maar maak het wel bespreekbaar. Als de uitvaartwensen vooraf bekend zijn, neemt dat veel zorgen weg bij nabestaanden.

Heeft u nog een tip voor andere ondernemers?
Denk niet in termen van concurrentie maar in termen van samenwerking. Door elkaar te helpen ontstaat er voor iedereen een betere dienstverlening aan de klant.

Yarden en Golsteijn Uitvaartzorg is bereikbaar via
www.yarden.nl/werkgebied/sittardgeleen.htm of
www.facebook.com/yardengolsteijn.nl