‘Ervaren medewerkers zijn garantie voor continuïteit’


Ad Slijters: „Pensioen? Als ik fit ben, ga ik gewoon door.” | FOTO LUC LODDER

Sommige mensen hebben wat meer tijd nodig dan een ander voordat ze hun hart volgen. Heerlenaar Ad Slijters is zo iemand. „Mijn vader had een mooi stukadoorsbedrijf en eigenlijk heb ik mijn hele
leven met de gedachte rondgelopen om in zijn voetsporen te treden. Niet als stukadoor, maar dat ondernemen heeft me altijd geboeid. In 2007 is het er alsnog van gekomen. Het bedrijf waar ik
werkte als financieel manager verkaste naar Utrecht en ik had geen zin om elke dag vier uur in de trein te zitten. Verhuizen was ook geen optie. We zijn met ons gezin gebakken aan deze regio,
hebben er onze familie, vrienden en hobby’s. Ik kon wel een andere baan krijgen, maar opens was daar het gevoel van ‘nu of nooit’. Mijn vrouw heeft me het laatste duwtje in de rug gegeven. En dus
zijn we in het diepe gesprongen.”

Tekort
Ad Slijters kocht een boekhoudportefeuille van een andere ondernemer en vestigde zich als accountant en administratiekantoor in Heerlen. De keuze voor de financiële branche was niet geheel
willekeurig. „Uiteraard niet. Ik ben opgeleid accountant en heb eerder bijna 25 jaar bij ING gewerkt, onder meer als intern controller. In 2007 was er een schreeuwend tekort naar accountants. De
economie draaide top, het aantal startende bedrijven was al jaren erg hoog. De grote en kleine accountantsbureaus hadden
voortdurend vacatures. Ja, het zou een veilige keuze zijn geweest, maar ik wilde mijn kennis en ervaring deze keer voor mezelf inzetten.” De keuze pakte goed uit, een beetje te goed misschien. “Ja,
het liep meteen storm. Ik werkte zeventig, tachtig uur per week en moest op een gegeven moment een wachtlijst gaan hanteren. Dat wil je natuurlijk niet als ondernemer. Nee zeggen is zowat het
moeilijkste om te doen. Al heel snel sprong mijn vrouw bij en na amper één jaar heb ik een parttimer aangenomen voor administratief werk en het invoeren van gegevens. Dat was absoluut niet de
bedoeling. Het plan was om alles zelf te doen, geen rompslomp met personeel. Ook omdat werkgeverschap extra verantwoordelijkheid met zich meebrengt.”

Denken
Na de extra hulp volgde nog een fulltime medewerkster en een volledig gediplomeerde accountant. Waarmee Ad Slijters helemaal van zijn geloof viel. „Nou, ik ben anders gaan denken. Met de groei
van het aantal klanten besef je ook dat er steeds meer mensen op jou leunen. Ze hebben je nodig voor de aangiftes en vooral advies en ondersteuning. Een accountant of boekhouder doet méér dan
cijfertjes optellen. Tenminste als het goed is. Als die een keer ziek is of om wat voor redden dan ook afwezig, dan mag de klant niet de dupe worden. Daarom is het goed om mensen in dienst te
nemen die zorgen voor continuïteit. Ik ben erg blij dat ik goede mensen gevonden heb die mij vervangen indien nodig. Dat geeft rust en stabiliteit. Bovendien heb ik daardoor met mijn bedrijf kunnen
groeien. We hebben een mooie, brede portefeuille met ondernemers in vrijwel alle branches. Dat maakt het ondernemen zo boeiend. Ik verdiep me graag in verschillende sectoren. Uit eigen
interesse en omdat je volgens mij alleen dan goed kunt adviseren.”

Door de geautomatiseerde processen blijft er meer tijd over voor inhoudelijke verdieping en persoonlijke aandacht. Juist
daarmee profileren we ons als klein bedrijf tegenover de grote bureaus.

 
Slijters Accountants is sinds 2010 gevestigd in C-Mill op de Molenberg in Heerlen, het tot bedrijfsverzamelgebouw getransformeerde vroegere Philips-complex. Ad Slijters is niet van plan meer mensen
op de loonlijst te zetten. „Deze omvang is goed zo. Daarmee is niet gezegd dat de groei eruit is. De komende jaren zal ook in onze branche nog verder geautomatiseerd worden. De tijd van
handmatig bonnetjes en facturen inkloppen is bijna voorbij. De processen digitaliseren, ook de jaarrekeningen en fiscale aangiftes. De accountant is er meer voor de controle en advies. Ik schat dat we
met de huidige besetting nog kunnen doorgroeien met zo’n 30 à 40 procent. Door de geautomatiseerde processen blijft er meer tijd over voor inhoudelijke verdieping en persoonlijke aandacht. Juist
daarmee profileren we ons als klein bedrijf tegenover de grote bureaus.” Maar je kunt als klein bedrijfje toch niet overal verstand van hebben? „Nee, daarom zijn we aangesloten bij OAMKB en winnen
we waar nodig extern advies in. Verder volgen we de bijscholingen en zijn we up-to-date op het vlak van wetgeving en regels. Dat kost tijd die we er graag voor over hebben.”

Betrokken
Spijt van zijn keuze voor zelfstandigheid heeft Ad Slijters geen moment gehad. Ook de crisis had nauwelijks invloed. „Ik heb twee faillissementen meegemaakt en vijf ondernemers begeleid bij het
staken van hun bedrijf. Dat raakt me wel, want ik voel me betrokken.” Té betrokken wellicht? Het antwoord geeft zijn echtgenote…. „Ad is eigenlijk altijd aan het werk. Dat hoort erbij. Ik ben blij dat hij
destijds de keuze gemaakt heeft. Inclusief de medewerkers, we vormen een beetje één familie.” En die rust, die komt wel over zeven jaar met de pensionering. Ad lacht. „Dat had je gedacht. Als ik fit
ben, werk ik door. Ik vind dit veel te leuk. Bovendien heeft een begrip als pensionering zijn langste tijd gehad. We worden ouder, we denken anders. Kijk naar de jeugd, kijk naar de omslag van banen
naar zelfstandig ondernemen. De wereld verandert razendsnel.”