In Brussel is het Europees Parlement deze dagen druk in vergadering om de transportsector toekomstbestendig te maken. Een van de pijnpunten is de discussie over beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs. Het betreft een complexe wetgeving en dat heeft als gevolg dat er maar langzaam voortgang wordt geboekt.

Het aantal beveiligde parkeerplaatsen is te laag en zorgt zeker in de provincie Limburg voor de nodige problemen. Ze zijn niet alleen in het belang van de chauffeur maar ook voor de lading van de vrachtwagen. Op dit moment loopt een onderzoek waarbij gekeken wordt naar de mogelijkheden van een netwerk van beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs langs de belangrijkste Europese transportcorridors.

Daarnaast is ook de rust in de cabine een veelbesproken onderwerp in Brussel. Om hieraan aandacht te geven nodigde de IRU, de internationale koepel van wegtransporteurs, Europarlementariër Wim van de Camp uit om zelf een nacht in een vrachtwagencabine door te brengen. Een ervaring die voor de juiste inzichten moest zorgen. Inmiddels is Van de Camp, samen met een aantal andere Europarlementariërs, het debat aangegaan met vertegenwoordigers uit de sector om zo spoedig mogelijk een oplossing voor dit probleem te vinden.