‘Geen korting maar wél verschillende prijzen’


Thomas Janssen, de jonge eigenaar van Fastpricing. | FOTO LORAINE BODEWES

Thomas Janssen wilde eerst elektricien worden, maar ontwikkelde tijdens zijn studie mbo elektrotechniek interesse in het ondernemerschap. Via een opleiding commerciële economie aan Zuyd
Hogeschool kwam hij op de universiteit terecht, waar hij onlangs afstudeerde in economie en informatica. Tijdens zijn studies verdiende hij al zijn sporen als ondernemer. Zo werd hij in 2013 door
Marktplaats.nl onderscheiden met een prijs voor zijn webshop in scooteronderdelen. Die webshop heft hij een jaar geleden verkocht om zich volledig te kunnen richten op het opbouwen zijn nieuwe
bedrijf rondom dynamische prijzen. Zijn nieuwe onderneming heet Fastpricing. Deze start-up biedt restaurants een slimme reserveringsapplicatie, die op verschillende momenten verschillende prijzen
mogelijk maakt. Zo kunnen de restaurants hun gezond bedrijfsresultaat halen, hun klanten een eerlijke prijs bieden en hun bezettingsgraad beter spreiden. Amerikaans onderzoek toont onder meer
aan dat kleine bedrijven zoals kappers 25 procent meer winst kunnen behalen door met prijzen ‘te spelen’. „Het principe van dynamische prijzen is niet nieuw”, vertelt Thomas Janssen.
„Luchtvaartmaatschappijen verhandelen hun stoeltjes al tientallen jaren op deze manier. Het principe is simpel: je biedt afhankelijk van de vraag verschillende prijzen aan. In het laagseizoen betaal je
voor een vliegticket aanzienlijk minder dan in het hoogseizoen. Op die manier kun je in rustige tijden toch nog heel wat stoeltjes vullen. Belangrijk, want de vaste kosten – zoals kerosene en het loon van
de crew – lopen ook zonder passagiers gewoon door. Die kun je dan nog enigszins dekken door flink wat goedkopere tickets te verkopen. Een grote vliegtuigmaatschappij kan door zeer
gedifferentieerd te prijzen meer dan een miljard extra omzet verdienen. Ook steeds meer online winkels zoals Media Markt zijn overgestapt op dynamische prijzen. Het betreft hier expliciet geen
korting, maar verschillende prijzen voor hetzelfde product op verschillende momenten!”

Iedere eigenaar kent het probleem: op zaterdag is er topdrukte en moet er ‘nee’ worden verkocht, terwijl op andere dagen
zoals maandag, dinsdag en woensdag er maar een paar klanten komen.

Inmiddels gebruiken acht restaurants de software van Janssen en de eigenaars zijn er over te spreken. De software van Janssen wordt voortdurend doorontwikkeld.

Bijzonder is dat de software die Thomas Janssen heeft ontwikkeld het nu ook voor kleinere ondernemers mogelijk maakt om gebruik te maken van de voordelen die dynamisch prijzen met zich
meebrengt. In 1980 kostte het nog tientallen miljoenen om dergelijke software te ontwikkelen, maar nu kunnen ook kleine bedrijven zoals restaurants profiteren van een slim reserveringssysteem met
dynamische prijzen voor een klein bedrag per maand. Je kunt zo klanten tevens voordeel bieden als ze op internet boeken, hetgeen de planning voorhet restaurant makkelijker maakt. Iedere
restauranteigenaar kent het probleem: op sommige dagen zoals zaterdag is er topdrukte en moet er ‘nee’ worden verkocht, terwijl op andere dagen zoals maandag, dinsdag en woensdag er maar
een paar klanten komen. Door verschillende prijzen te hanteren op verschillende dagen en tijden kun je je klandizie aanzienlijk beter spreiden. Tevens kun je met dynamische prijzen mensen verleiden
om een bepaalde maaltijd of juist een heel menu te bestellen. Inmiddels gebruiken acht restaurants de software van Janssen en de eigenaars zijn er over te spreken. De software van Janssen wordt
voortdurend doorontwikkeld, hij is nu bijvoorbeeld bezig met een nieuwe module die de prijzen automatisch aanpast aan de weersvoorspellingen. Tevens kan hij met data-analyse de dynamische
prijzen steeds preciezer instellen, zodat de winst en de gemiddelde bezettingsgraad op termijn verder worden geoptimaliseerd.
Igor Schäfer, horecabedrijfsadviseur, is onder de indruk van Janssens concept. „De horeca wordt momenteel overspoeld door zogeheten ‘kortingsdeals’. Die werken in de praktijk wel goed qua
aanloop van klanten, maar zijn helaas lang niet altijd gunstig voor ondernemers. Niet alleen moet je met grote kortingen van soms wel 50 procent op menu’s aanbieden, je moet ook nog eens
plusminus 30 procent van de omzet afdragen aan degene die de deal in de markt zet. Al die kortingenwebsites leveren ondernemers relatief weinig échte klanten op en zorgen ook nog voor te lage
rendementen, waardoor een aantal restaurants zelfs de fles op gaat. Met het beschikbaar maken van dynamisch prijzen, zorgt Thomas ervoor dat de restaurateurs weer zélf aan de knoppen zitten.