Getreuzel over 250 meter kost Limburg banen en Maastricht Aachen Airport omzet

Nederland en specifiek Limburg heeft honderden banen in de vrachtluchtvaart verspeeld door getreuzel van de overhead, meldt de Volkskrant.

Maastricht Aachen Airport (MAA) beschikt over een start- en landingsbaan van 2.750 meter. Ze hebben echter vergunning voor maar 250 meter. Als die extra meters wel mogen benut worden, kunnen toestellen met meer brandstof en vracht opstijgen en dus langere afstanden afleggen. Aantrekkelijk voor grote vrachtmaatschappijen. De nieuwe vergunning (luchthavenbesluit) laat echter al een jaar op zich wachten. In de milieueffectrapportage waarin onder meer de geluidshinder wordt onderzocht is een verkeerd rekenmodel gebruikt. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu laatt daarom een extra controle op de berekeningen uitvoeren.

Grote vrachtmaatschappijen zoals Kalitta (VS) en AirBridgeCargo (Rusland) zeggen tegen de Volkskrant dat zij serieus overwogen een deel van hun vluchten van Schiphol naar Maastricht Aachen Airport te verhuizen. Door ruimtegebrek op Schiphol zijn vrachtmaatschappijen gedwongen uit te wijken naar andere luchthavens. Omdat het luchthavenbesluit voor Maastricht Aachen Airport zo lang op zich laat wachten, kiezen de maatschappijen eieren voor hun geld en vertrekken ze richting Luik, Brussel, Kopenhagen of Frankfurt.

‘Dit is een tegenslag’, zegt directeur MAA Jos Roeven in de Volkskrant. ‘Wij zijn nog met maatschappijen in gesprek, maar die dialoog stopt als het luchthavenbesluit niet snel valt. Ze tekenen niet als ze niet meteen kunnen vliegen.’ De komst van Kalitta, AirBridgeCargo en het Arabische Emirates had volgens Roeven direct honderd banen opgeleverd.

Gedeputeerde Twan Beurskens laat aan de krant weten dat het ministerie het gebruik van de volledige 2.750 meter voorlopig moet gedogen. ‘De provincie heeft veel geïnvesteerd in de Limburgse luchthaven.’ Hij noemt deze situatie dan ook heel teleurstellend.

Behalve dat door het getreuzel Limburg vele banen misloopt, verdwijnen ze ook in Amsterdam. Het werk verplaatst zich naar buitenlandse luchthavens.