Heineken investeert miljoenen in brouwerijen van Alken-Maes (Belgisch-Limburg)

Het grootste deel daarvan zal in Alken (onder de rook van Hasselt) worden uitgegeven. De investeringen hebben te maken met de nieuwe marketingstrategie van de brouwer, die het Belgisch-Limburgse pils vanaf nu ook buiten Belgisch-Limburg aan de man brengt. “De investeringen hebben nu al geleid tot een tiental nieuwe jobs”, aldus marketingdirecteur Jan Bosselaers.

“De investeringen illustreren het vertrouwen dat de Heinekengroep in onze vestiging heeft”, aldus Jan Bosselaers. In totaal staan er in Alken zo’n 150 mensen op de loonlijst, waarmee het de belangrijkste is van de 3 in de groep, naast Opwijk (speciale bieren) en Kobbegem (Gueuze Mort Subite).

Dat Cristal nationaal wordt uitgerold, heeft te maken met de stijgende populariteit. Het bier verkoopt ieder jaar 5 tot 10 procent beter, wat opmerkelijk is in een dalende markt. Het succes heeft volgens Jan Bosselaers vooral te maken met het hoppige karakter van Cristal. “Dat valt blijkbaar in de smaak bij consumenten die meer en meer op zoek gaan naar authentieke producten. Bovendien is Cristal nog 1 van de weinige Belgische pilsbieren die met zijn bittere en hoprijke smaak refereert naar de typische Tsjechische pils, terwijl de meeste Belgische brouwers kiezen voor de West-Europese pilssmaak…”