Mediahuis omzet in 2016 gelijk, nettowinst stijgt met 10,7%

De groep is uitgever van nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, NRC Handelsblad en nrc.next.

Mediahuis boekte vorig jaar een omzet van 398,5 miljoen euro. De nettowinst steeg van 19,6 miljoen euro in 2015 naar tot 21,7 miljoen euro afgelopen jaar.

In 2016 verkochten alle nieuwsmerken van Mediahuis samen gemiddeld 754.652 exemplaren op dagbasis. In lijn met de evolutie van de markt daalde de totale verkoop van alle Belgische Mediahuis- titels samen met 3,7%. De totale digitale verkoop steeg evenwel met 10%. In Nederland tekenden zowel NRC Handelsblad (+ 6,1%) als nrc.next (+ 6%) voor een forse groei, vooral als gevolg van een sterke digitale verkoop.

Ceo Gert Ysebaert: “We zijn tevreden met deze evolutie. Steeds meer nieuwsconsumenten kiezen voor de populaire combinatie digitaal + print. Onze groei komt duidelijk uit de digitale verkoop van onze merken. Het aandeel digitaal ligt bij NRC Handelsblad inmiddels op 28,8%. De digitale verkoop van De Standaard is in 2016 met ruim 20% gestegen en bedraagt nu 17% van de totale verkochte oplage.”

Mediahuis heeft het voornemen om in 2017 zijn activiteiten in België en Nederland verder uit te breiden. In Nederland kreeg het bedrijf de goedkeuring van de mededingingsautoriteit ACM om Media Groep Limburg, uitgever van De Limburger, over te nemen. Hierdoor wordt Mediahuis in Nederland de derde grootste uitgever. Door het inbrengen van vier regionale tv-zenders en participaties in radio Nostalgie en De Vijver Media (de nationale tv-zenders Vier, Vijf en Zes en het productiehuis Woestijnvis) zet de groep een grote stap op multimediaal vlak.

Na de geplande uitbreiding wordt Mediahuis een bedrijf met ongeveer 2.000 medewerkers, een omzet van meer dan 530 mio euro en een REBITDA van meer dan 85 mio euro. Een derde van de omzet zal gerealiseerd worden in Nederland. De verschillende nieuwsmerken van Mediahuis zullen goed zijn voor een dagelijkse verkochte oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van 2 miljoen unieke digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.

Eind 2016 heeft Mediahuis zijn interesse voor de overname van Telegraaf Media Groep (TMG) bekendgemaakt, samen met VP Exploitatie, de grootste aandeelhouder in TMG. Doel is te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf, dat ook op lange termijn een leidende rol kan spelen in een sterk veranderend Nederlands-Belgisch medialandschap.

Gert Ysebaert: “We willen elke dag de beste producten maken en we willen blijven groeien – digitaal, multimediaal en in België en Nederland. De lat ligt hoog, maar Mediahuis beschikt over de juiste troeven om deze ambities waar te maken: een solide financiële basis en competente mensen die het verschil maken.”