Supermarkten winnen – mede dankzij de toegenomen aandacht voor ‘vers’ – elk jaar terrein ten opzichte van voedingspeciaalzaken, zo laten economisch analisten van ABN AMRO weten. Zij verwachten dat supermarkten dit jaar en komend jaar een volumegroei van 1,5% zullen realiseren. Voor de voedingsspeciaalzaken wordt in deze jaren een groei in verkoopvolumes van 0,3% verwacht.

De verkoopvolumes van supermarkten groeiden in 2017 met 1,4%. Dankzij hogere prijzen groeide de omzet daarbij 3,5%. Versproducten zijn daarbij een belangrijke aanjager van de groei. In 2013 was het omzetaandeel van ‘vers’ nog geen 43%, inmiddels is dit meer dan 47%.

De verkopen van voedingspeciaalzaken daalden in 2017 met 2%. Over de afgelopen 8 jaar verdwenen per saldo 429 vestigingen van bakkers, 414 vestigingen van slagers en 301 groente- en fruitwinkels. Voor winkelgebieden kan dit ongunstig zijn omdat voor 79% van de consumenten een voedingsspeciaalzaak een winkelgebied aantrekkelijker maakt. Daarentegen zijn er vanaf 2010 winkels in vis, delicatessen, chocola en kaas bijgekomen. De concurrentie met supermarkten houdt aan. ABN AMRO verwachten dat de speciaalzaken in voeding in 2018 en 2019 een bescheiden groei weten te realiseren, geholpen door de economische groei en de behoefte aan ambachtsproducten van hoge kwaliteit.

De vergrijzing biedt voor speciaalzaken in voeding echter kansen: de oudere generatie bezoekt deze relatief vaak. Oudere doelgroepen vinden een persoonlijke benadering door het personeel belangrijker dan andere generaties. Verder kunnen speciaalzaken inspelen op de behoefte aan informatie over de herkomst van producten. De toename van eetmomenten is ook gunstig voor speciaalzaken. Consumenten hebben inmiddels 6 eetmomenten op een dag, in plaats van de traditionele 4. Speciaalzaken kunnen daarop inspelen door horeca toe te voegen of langer open te blijven. Ook zijn er kansen in de zakelijke markt: een aantal speciaalzaken levert al aan horeca en supermarkten.

Bron – ABN AMRO