Gasten van kunstbeurs TEFAF in Maastricht maken dit jaar via een virtuele rondleiding kennis met het cultuuraanbod in het Glaspaleis/SCHUNCK* in Heerlen. Het is voor de eerste keer dat FB4 uit Heerlen in een coproductie met SCHUNCK* een rondleiding verzorgt via Virtual Reality. Verleden week vrijdag werd de virtuele rondleiding in samenwerking met Chapeau Magazine gelanceerd bij de Limburg-stand op de TEFAF.

Lars Pacbier, directeur-eigenaar van FB4: “Zonder te reizen laten we TEFAF-bezoekers per video kennis maken met het kunstaanbod in het Glasplaleis in Heerlen. Deze video zetten we tevens in als promotie-instrument voor de aanstaande grote tentoonstelling met werk van de wereldberoemde Amerikaanse neo-expressionistische schilder Jean-Michel Basquiat.” Bezoekers die de virtual reality-bril op de TEFAF uitproberen reageren enthousiast. “Maar ik moest mezelf na gebruik wel ‘resetten’ want ik was immers even ergens anders”, aldus CDA-Statenlid Max Ruijters uit Kerkrade.

Bedenker van het virtual reality-concept, althans in deze opzet, is de Heerlense ondernemer Lars Pacbier. Hij wil met deze innovatie laten zien dat het dienstenpakket van zijn bedrijf veel verder reikt dan het domein van de social media. “Wij afficheren ons als de ‘marketeers van de toekomst’. Dat houdt in dat je voortdurend met nieuwe oplossingen moet komen. Hier op TEFAF slaan we twee vliegen in één klap. Enerzijds door onze eigen producten op locatie te tonen, anderzijds geeft citymarketing via virtual reality de stad Heerlen en het Glaspaleis een enorme boost.”


Foto’s: Tijmen Ballieux