Highscores op de werkplek


Jeroen Trienes. „Eén beeld meer zegt dan honderd woorden.”

Jeroen Trienes pakt als ik zijn kantoor binnenloop meteen een oculus, een soort uit de kluiten gewassen duikbril. „Je moet eerst even beleven wat op het gebied van games mogelijk is”, vindt de
creatieve directeur van Goal043, een ontwikkelaar van serieuze games. Ik ben er niet helemaal gerust op, want ik weet nog goed hoe paniekerig Matthijs van Nieuwkerk in een uitzending van DWWD
met zo’n bril op zijn neus werd. Maar Trienes is onverbiddelijk en na het nodige gefriemel mijn hoofd is relatief groot en mijn bril zit lelijk in de weg – zit die oculus toch goed en wordt mijn leven op
fascinerende wijze overgenomen. Ik word afgesloten van de echte wereld en zit voor honderd procent in een sciencefictionachtige omgeving met bijbehorend geluid. Apart is dat die wereld 360
graden beslaat ofwel: die virtuele wereld gaat ook links, rechts en zelfs achter me ‘gewoon’ door. Nadat ik getrakteerd ben op glas en puin dat letterlijk om mijn oren vliegt, word ik aangevallen door
een uit de hand gelopen ruimtewezen. Ondanks het feit dat ik weet dat het allemaal niet echt is, schrik ik nog behoorlijk. „Wat je gezien hebt is een demo van een nieuwe game, waarin je in een
virtuele omgeving om je heen kunt schieten”, legt Trienes uit. „De beleving is met zo’n bril groter doordat er een complete nieuwe wereld om je heen wordt gebouwd.”


Kunstmatige wereld
Het bedrijf van Trienes bouwt zelf geen spelletjes puur voor de lol, maar ontwikkelt serieuze games voor organisaties. Voor Medtronic werd bijvoorbeeld een ‘game’ gebouwd, waarmee artsen
met een oculus een operatiekamer precies naar eigen wens kunnen inrichten. Hier is sprake van virtuele werkelijkheid (virtual reality), waarbij je als gebruiker in een kunstmatige wereld terecht komt
en niets meer ziet van de echte wereld. Virtuele werkelijkheid biedt ongekende mogelijkheden om ruimtes te verkennen of te ontwikkelen.
 
Iets anders is toegevoegde realiteit (augmented reality), die onder meer in de recente Pokémon Go game wordt gebruikt. In dat geval wordt virtuele werkelijkheid (Pokémon!) toegevoegd aan de
echte omgeving. Die techniek van toegevoegde realiteit kan trouwens óók zakelijk worden ingezet. Zo kun je straks met een zogeheten hololens van Microsoft worden geholpen bij het sleutelen aan
machines of bij het in elkaar zetten van een IKEA-kast. „In tegenstelling tot de oculus word je door die hololens niet afgesloten van je omgeving”, vertelt Trienes. „Alleen worden aan je echte omgeving
elementen toegevoegd, zodat je bijvoorbeeld virtueel stap voor stap een kast in elkaar kunt zetten als voorbereiding op het echte werk.”

Zo kun je straks met een zogeheten hololens van Microsoft worden geholpen bij het sleutelen aan machines of bij het in elkaar zetten van
een IKEA kast.

Games
Naast al die nieuwe en toegevoegde werkelijkheden, maakt Goal043 ook trainingsgames die werken via een app of op internet kunnen worden afgespeeld. Een voorbeeld van zo’n game is de
on-boarding game, die in opdracht van Brightlands is ontwikkeld. Deze game helpt nieuwe medewerkers om hun weg te vinden op Brightlands. Er zitten onder meer mini-games in over
bedrijfsprocessen. „In feite worden door mensen kleine stukjes kennis over processen, veiligheid, bedrijven en procedures verzameld”, legt Trienes uit. „Je kunt het het best vergelijken met het
verzamelen van Pokémon, want ook hier is het de bedoeling om op jacht te gaan naar een zo groot mogelijke verzameling en kun je proberen om de highscore te verbeteren.”

Bierbrouwer
Een ander serieus spel is een salesgame die ontwikkeld is in opdracht van Heineken. In die game zie je de acht kanalen waaraan de bierbrouwer levert, en leer je door bijvoorbeeld een café of
bioscoop aan t klikken hoe je het gekozen distributiepunt het beste kunt benaderen. Op de vraag of de hele wereld straks één groot spel wordt, antwoordt Trienes lachend: „Dat is al zo! Kijk maar
eens naar die 1,3 miljoen mensen die in Nederland op Pokémonjacht zijn gegaan. Mijn zoontje van negen vindt het spel fantastisch en leert er nog van ook. Hij weet me nu bijvoorbeeld van alles te
vertellen over wegkruizen en monumenten in de omgeving van Maastricht. Ook ‘spelletjes spelen op je werk neemt een steeds grotere vlucht, omdat één beeld meer zegt dan honderd woorden.
Nieuwe generaties worden opgevoed met apps en games en leren op die manier op een heel natuurlijke wijze. Bedrijven spelen daar graag op in, maar ook traditionele leermethoden blijven gewoon
nodig. Het is zelfs zo dat als je games combineert met boeken en bijeenkomsten, de leercurve van een medewerker het meest steil is!”

FOTO ANNEMIEK MOMMERS