Hyundai Ioniq: bijzondere naam, bijzondere auto

De auto is namelijk te koop als Hybrid, Full Electric en vanaf 2017 ook als Plug-in Hybrid. Technisch is het nieuwe model dus zeer vooruitstrevend, maar qua rijden staat de Ioniq heel dicht bij het huidige modelgamma. Dat mag als een groot compliment worden gezien.

schermafbeelding-2016-10-20-om-13-26-02

De Ioniq wordt gebouwd op een compleet nieuw platform dat speciaal is geoptimaliseerd voor de drie verschillende aandrijflijnen. Aan de body, afgezien van de grille, is nauwelijks te zien op welke manier de Ioniq wordt aangedreven. De hybride variant die we vandaag onder de loep nemen oogt behoorlijk sportief, met dank aan de forse ‘luchtinlaten’ in de voorbumper en de stoere LED-dagrijverlichting aan beide uiteinden. Alleen de sterk aflopende daklijn verraadt min of meer dat we met een spaarmodel op pad zijn. Die scherpe lijn draagt bij aan een lagere luchtweerstand en dat is weer goed voor het verbruik uiteraard.

Vlekkeloos

schermafbeelding-2016-10-20-om-13-07-46

De hybride Ioniq is voorzien van een 1,6 liter viercilinder benzinemotor gecombineerd met een 44 pk sterke elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij die een plekje heeft gevonden onder de achterbank. Het systeemvermogen bedraagt 141 pk en aan koppel staat er 170 Nm ter beschikking. Genoeg om de Ioniq redelijk vlot op snelheid te brengen. De wisselwerking tussen verbrandingsmotor en elektromotor verloopt vlekkeloos. Alleen bij een koude start merk je heel kort dat de verbrandingsmotor aanslaat. De liefhebber kan zich via het instrumentarium of het display in het dashboard laten informeren over de status van de aandrijflijn. Schakelen gaat automatisch en wel via een DCT zestraps automaat met dubbele koppeling. Met name die automaat zorgt ervoor dat bij stevig accelereren het toerental niet onevenredig omhoog schiet, zoals bij een CVT-automaat. Dat komt de rust in het interieur zeker ten goede.

Recyclebare materialen

Het interieur van de Ioniq sluit naadloos aan bij de huidige designtaal van Hyundai. Het dashboard is overzichtelijk van opzet en ook de middenconsole blinkt uit in efficiency. Wel pretendeert Hyundai in de Ioniq meer dan in andere modellen gebruik te maken van recyclebare materialen voor het binnenste. Voorin er is voldoende bewegingsvrijheid, achterin knabbelt de sterk aflopende daklijn iets aan de hoofdruimte. Aan bagageruimte ook geen gebrek met een volume van 550 liter dat te vergroten is tot 1.505 liter met neergeklapte achterbank.

schermafbeelding-2016-10-20-om-13-07-53

Het onderstel van de Ioniq is vooral heel comfortabel van snit. Lange afstanden verslinden vormt geen enkel probleem. De stoelen bieden wat dat betreft ook voldoende ondersteuning en comfort. Verder laat de Ioniq Hybrid zich rijden als zijnde een auto met uitsluitend verbrandingsmotor. Een mooi compliment. Zuinig rijden vraagt dus geen concessies meer.

Met een vanafprijs van 21.995 euro is de Ioniq Hybrid behoorlijk interessant geprijsd. Zaken als een hele reeks aan veiligheidssystemen, parkeersensoren achter, adaptieve cruise control en gescheiden klimaatregeling zijn bij de prijs inbegrepen. Meer luxe geeft biedt de Comfort, waaraan een prijskaartje hangt van 25.495 euro. Deze variant is uitgerust met navigatie, xenon en parkeersensoren rondom. De Ioniq Full Electric staat voor 33.995 euro te boek, heeft een theoretische reikwijdte van 280 kilometer en komt in aanmerking voor 4 procent fiscale bijtelling, tegen 21 procent voor de Hybrid. Volgend jaar volgt de Plug-in Hybrid.

Ga voor een proefrit naar: Welling Autobedrijven, Peter Janssen, Lennaerts, Deinum of Oostendorp.

 

Hyundai Ioniq Hybrid specificaties:

Motortype:                           4-cilinder benzinemotor + elektromotor

Cilinderinhoud:                  1.580 cm3

Vermogen:                           104 kW (141 pk)

Koppel:                                 170 Nm

Transmissie:                        automaat, zes versnellingen

Aandrijving:                         voor

L x B x H:                              447 x 182 x 145 cm

Wielbasis:                             270 cm

Massa leeg:                           1.345 kilogram

Acceleratie (0-100 km/h): 10,8 seconden

Topsnelheid:                         185 km/h

Verbruik (gemiddeld):       3,4 l/100 km

CO2-uitstoot:                        79 g/km

Prijs:                                      21.995 euro