‘In de City’: Ondernemers Valkenburg zetten big data in om bezoekersstroom te monitoren

Valkenburg is een populaire toeristische bestemming. Jaarlijks trekt het stadje aan de Geul honderdduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland. Maar wie zijn die bezoekers eigenlijk? Waar komen ze vandaan? Waar gaat hun interesse naar uit? Waarvoor komen ze (terug)? Ondernemers Remy Bordewin en Mitchell Ariaans vertellen samen: “Dit soort gegevens zijn van onschatbare waarde! Door data op een slimme manier in te zetten, kan de gemeente zich namelijk nog beter profileren richting (potentiële) bezoekers en inwoners, met exact de juiste communicatieboodschap op het juiste moment.” Met financiering van LED start in Valkenburg het pilotproject ‘In de City’ dat precies hiermee aan de slag gaat. Met de bedoeling dit op termijn uit te rollen naar andere gemeenten.

Na gesprekken met zo’n 20 ondernemers en de gemeente Valkenburg aan de Geul, nam Remy Bordewin (Admirror), samen met collega-ondernemers Mitchell Ariaans (Internet Hotspot) en Lucas Duwaer (Intentic) het initiatief tot het project ‘In de City’. “Hiermee willen we niet alleen de benodigde data ophalen, maar deze tegelijkertijd op een slimme manier inzetten voor een betere promotie van Valkenburg. Beoogd resultaat is onder meer: meer tevreden bezoekers, meer omzet in winkels, horeca en attracties, behoud van werkgelegenheid en meer inzicht in bezoekersstromen (en daarmee de mogelijkheid die te sturen).”
Drie elkaar versterkende componenten

Het project In de City bestaat uit drie componenten: 70 gratis Wi-Fi hotspots, communicatieschermen (narrowcasting) in etalages of andere goede zichtlocaties en een Shopcard. Mitchell Ariaans licht toe hoe het één en ander in het werk gaat. “Omdat bezoekers moeten inloggen op het Wi-Fi-netwerk komt een enorme hoeveelheid nuttige gegevens binnen. Deze data gebruiken we vervolgens om bezoekers of inwoners op maat informatie of acties aan te bieden. Dat kan van alles zijn. Van twee uurtjes gratis parkeren bij de derde keer in één week een bezoek in de stad tot een actie van een restaurant of winkel. Via Narrowcasting bieden we ondernemers de mogelijkheid te adverteren en informeren we bezoekers en inwoners over activiteiten, events, winkels en horeca, en uiteraard deze attent maken in te loggen en de data achter te laten. Op de schermen is overigens ook reguliere gemeentelijke informatie, weerbericht, politieberichten of Amber Alert te zien. Met de Shopcard (spaar- en klantenkaart) stimuleren we mensen om in Valkenburg te kopen. De winkeliers en horecaondernemers genereren zo meer omzet. Dat leidt tot behoud of zelfs groei van werkgelegenheid en minder leegstand.” Bordewin: “Mooie ‘bijvangst’ is dat we met deze data ook aan ‘crowd control’ kunnen doen op drukke dagen en bij evenementen. Inzicht in bezoekersstromen biedt namelijk de mogelijkheid deze te beïnvloeden.”
Klein beginnen, daarna (eu)regionale uitrol

LED ziet brood in het plan en biedt een startsubsidie, ook met het oog op mogelijke uitrol van het project. Belangrijke partners zijn daarnaast de gemeente Valkenburg a/d Geul, Valkenburgs Ondernemers Collectief (VOC), de lokale afdeling van Koninklijke Nederlandse Horeca, Brightlands Smart Services Campus en de VVV Zuid-Limburg. De laatste krijgt een belangrijke rol als contentbeheerder. Wat is eigenlijk de relevantie van dit project voor Zuid-Limburg? Remy: “We beginnen klein en hopen zo echt te kunnen laten zien dat het werkt zodat ondernemers groei in hun omzet realiseren met alle positieve gevolgen van dien. Valkenburg profileert zich hiermee als optimale gastheer omdat de bezoeker op zijn wenken bediend wordt met nuttige informatie op maat. Inwoners profiteren ook! Een bloeiende plaatselijke economie is in hun belang en bovendien kunnen zij ook gebruik maken van de Shopcard.” Het project in Valkenburg fungeert als proeftuin. “Met de ervaringen die we hier opdoen, willen we dit verder uitrollen naar andere gemeenten in Zuid-Limburg en de euregio. Zodat we hier dezelfde positieve economische effecten kunnen realiseren. Inmiddels hebben zich al vier geïnteresseerde gemeenten gemeld.” Er wordt nu druk gewerkt aan de voorbereidingen van de pilot. “We verwachten nog deze zomer operationeel te zijn,” zegt Remy Bordewin.

Bron: LED 2020