Jan Linders ziet omzet en winst fors stijgen in 2016, beste jaar ooit

Nieuw Bergen, 2 juni 2017 – Over 2016 boekte Jan Linders Supermarkten in zowel omzet als winst opnieuw forse vooruitgang. De omzet steeg naar 392 miljoen euro (+5.4%) en de winst (EBIT) naar € 9 miljoen (+9%). Daarmee is 2016 het beste jaar in de ruim vijftigjarige geschiedenis van de supermarktketen.

Resultaatverbetering
Met een nettowinst (EBIT) van 2.5% werd de stijgende lijn van de afgelopen jaren vastgehouden. De EBIT is toegenomen tot € 9 miljoen, vergeleken met € 8,2 miljoen over 2015 en € 6,2 miljoen over 2014. De resultaatverbetering wordt gedreven door een positieve omzetontwikkeling en door margeverbetering.

Groei in omzet
De omzetgroei van 5.4% is beduidend hoger dan de groei van de markt in 2016, die volgens de cijfers van GfK 2,8% bedroeg. Vanaf 2010 is de groei van Jan Linders elk jaar hoger dan de marktgroei. Het landelijk marktaandeel is gestegen naar 1,09 en met een stijging van 6,4% ten opzichte van 2015 zag de supermarktketen uit het zuiden ook het aantal klanten fors toenemen.

Toename aantal medewerkers
Jan Linders biedt werk aan 4.268 medewerkers (1.568 FTE). Het aantal medewerkers groeide met 12% ten opzichte van 2015.

Focus op groei: uitbreiding aantal winkels en succesvolle implementatie nieuwe formule In 2016 werd een nieuw driejarenplan in werking gezet: Focus op groei. Het bedrijf investeert als onderdeel van deze strategie in de organisatie, de winkels en in de formule. Zo werden in 2016 door acquisitie twee nieuwe supermarkten, Helmond en Mierlo-Hout, aan het filiaalbestand toegevoegd, waardoor het aantal filialen groeide tot 59. In acht supermarkten werd de nieuwe formule geïmplementeerd. Het succes van deze nieuwe formule vertaalt zich in de cijfers. De komende jaren blijft de supermarktketen dan ook investeren in nieuwe én bestaande supermarkten.

Hoge prestatie, hoge klantwaardering
Leo Linders, Algemeen Directeur van Jan Linders Supermarkten: “Als het gaat om prestatie en klantwaardering, wordt Jan Linders gezien als de tweede supermarkt van Nederland. Ook op het vlak van maatschappelijke betrokkenheid hoeven we slechts één landelijke supermarkt voor ons te laten. Als regionale speler zijn dit zaken waar we erg trots op zijn en die we te danken hebben aan een trouwe klantenkring die zich steeds verder uitbreidt. We zien dat zij vooral onze acties en service waarderen, en dat onze nieuwe formule een grote aantrekkingskracht heeft.”