John de Mol verkoopt aandelen Telegraaf Media Groep

Talpa, het bedrijf van John de Mol, heeft zijn belang in Telegraaf Media Groep (TMG) verkocht aan Mediahuis. Het Belgische Mediahuis is ook eigenaar van Media Groep Limburg (De Limburger, WijLimburg, Limburgvac, VIA Limburg).

Onderdeel van de verkoop is dat Mediahuis de aandelen in Talpa Radio verkoopt aan De Mol. Met deze deal maakt TMG een boekwinst van 8 miljoen euro. Talpa kreeg 6 euro per aandeel TMG, wat De Mol aan Mediahuis heeft moeten betalen voor de 23% aandelen van de radiotak is niet bekend gemaakt. De transactie is onder voorbehoud van advisering door de medezeggenschapsraad van TMG. Volgens het Mediahuis hebben de transacties geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij TMG.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, is verheugd dat de constructieve onderhandelingen met Talpa nu tot dit resultaat geleid hebben. “We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen.” Ook de CEO van TMG, Marc Vangeel is heel tevreden met deze voorgenomen transacties. “Dit geeft ons de rust en ruimte om ons volledig te concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG. Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft ons belangrijkste doel.”

Pim Schmitz, CEO van Talpa: “Met de deal als geheel zijn wij zeer gelukkig. Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd. Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Intussen werken we als Talpa goed samen met TMG en liggen er meer gezamenlijke projecten in het verschiet.”