Kiezen voor winst


Het is een gemiste kans dat auteur en hoogleraar Stefan Stremersch in zijn boekje ‘Kiezen voor winst’ daar geen oog voor heeft. Toch is het terecht dat hij de noodklok luidt omtrent het haperen van de winstgevendheid, want die mag – zelfs met enige relativering – extreem laag worden genoemd. In Nederland maakt de helft van de bedrijven geen winst of is zelfs verliesgevend. Van de ondernemingen die wél winst maken, komen negen op de tien niet verder dan twee ton. Dit komt onder meer door de naweeën van de economische crisis en door concurrenten met disruptieve technologie. De gemiddelde ondernemer heeft zodoende nog steeds weinig vet op de botten, hetgeen samen met dunne winstmarges weinig goeds belooft. Kiezen voor winst laat zelfs zien dat het ontbreken van winstgevendheid een serieuze bedreiging
is voor de economie. Gelukkig geeft het boekje óók de nodige handvatten om weer wat royalere zwarte cijfers te schrijven. Fijn is dat al die adviezen hout snijden en het boekje uitzonderlijk goed in elkaar steekt.

Het is helder geschreven, conceptueel sterk en staat bomvol met praktijkcasussen. Diepgaande analyses van het succes van Tesla, Starbucks, Airbnb, Caesar en ontelbare andere businesscases maken het tot verplicht leesvoer voor ondernemende types. Het aangeboden IDCmodel (inspireren, divergeren en convergeren) klinkt als het zoveelste gebakken lucht concept, maar is in de praktijk een werkzaam model dat je eenvoudig helpt om out of the box te denken. ‘Kiezen voor winst’ misschien wel het beste managementboek van 2016!

Schrijfstijl: 8
Inhoud: 8
Ondernemersgehalte: 9
Aanrader: Ja!