L1 voor het eerst deze eeuw best beluisterde radiostation van Limburg

L1 Radio is volgens de laatste cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek het best beluisterde radiostation in Limburg. Deze eeuw hebben we die positie nog niet eerder bereikt. We waren altijd nummer 2 of soms nummer 3. Met de groei naar een marktaandeel van 17,6% (meting september/oktober) hebben we NPO 3FM achter ons gelaten.

Op de radiomarkt in onze provincie maken eigenlijk maar drie partijen de dienst uit. NPO 3FM, NPO Radio 2 en L1 hebben samen bijna 50% marktaandeel. De nummer vier blijft al steken ruim onder de 10%, vele andere zenders zitten op een paar procentjes.

De cijfers bevestigen dat het goed gaat met het draagvlak van L1 in Limburg. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. We hebben intern vlaai laten aanrukken om deze mooie prestatie te vieren. De uitdaging is natuurlijk om onze ijzersterke positie vast te houden. Dat vind ik het leuke van ons vak: een mooi programma vandaag is prachtig, maar wat doen we morgen?

Eén kleur doordeweeks
Een deel van het succes durf ik toe te schrijven aan onze keuze om op doordeweekse dagen individuele programma’s af te schaffen. We zijn gewoon L1, met zoveel mogelijk één toon en één kleur. De luisteraar weet wat hij/zij kan verwachten, dag-in-dag-uit. In het weekeinde kiezen we al vele jaren bewust voor specifieke programma’s, bijvoorbeeld over cultuur, natuur en milieu, sport, politiek en klassieke muziek. Die herkenbare verdeling werkt heel goed, tonen de cijfers aan.

Verdere groei voor L1 Radio is in mijn ogen vooral te bereiken als we bestaande luisteraars op meer momenten van de dag aan ons weten te binden. Dat ze dus zo weinig mogelijk aanleiding vinden om uit te wijken naar andere zenders. En dat heeft met een mix aan factoren te maken: onderwerpkeuze (ben ik relevant voor de luisteraar?), toon van de presentatoren, muziekkeuze en tempo,

Facebook
Ook proberen we in te spelen op de veranderende rol van radio met de opkomst van nieuwssites en social media. Radio koppelen aan Facebook is bijvoorbeeld heel interessant om publiek (inhoudelijk) te binden en actief bij een uitzending te betrekken. Dat soort ontwikkelingen staat nog in de kinderschoenen. Hier ligt nog veel groeipotentie voor ons.

Natuurlijk ken ik de opmerking dat L1 vooral 50-plus luisteraars trekt. Dat is waar, maar dat zie ik niet als een probleem. Een heel groot deel van de Limburgse bevolking is nu eenmaal 50-plus. In tegenstelling tot de landelijke publieke omroep hebben wij maar één radio-kanaal. Mikken op verschillende leeftijdsgroepen op dat ene kanaal zou dodelijk zijn.

Andere middelen
We moeten dus andere middelen inzetten om twintigers en dertigers te bereiken met onze informatie. Online-kanalen of podcasts zijn hier bijvoorbeeld de antwoorden. En wie weet welke kanalen er nog allemaal bij komen. We willen natuurlijk zoveel mogelijk Limburgers bereiken, waarbij de kunst zal zijn om ons juiste kanaal in te zetten voor de juiste interessegroep op het juiste moment met de juiste inhoud in de juiste proporties. Werk aan de winkel voor de marktleider.