Limburgse toeristische economie drijft op het landschap

Uit onderzoek blijkt, dat 59% van de Limburgse gast als belangrijkste motivatie heeft om terug te komen voor de natuur en het landschap. En qua imago, staan natuur en de heuvels bovenaan als het gaat om spontane associaties met Limburg. Van het aantal overnachtingen in Zuid-Limburg, blijkt dat 2,8 miljoen (63% van alle overnachtingen) daarvan in het landelijk gebied plaatsvindt. Het nationaal landschap is daarmee de belangrijkste leverancier van gasten voor de attracties, accommodaties en winkeldomeinen zowel in de landelijke als stedelijke gebieden.

“Het landschap wordt grotendeels aantrekkelijk gemaakt door onze boeren”, is de mening van de VVV directeur. Ze pleitte voor het maken van een plan om de kruisbestuiving tussen landbouw en toerisme op gang te krijgen waartoe de VVV in 2017 het initiatief gaat nemen.

Niewierra maakte een opsomming van projecten die in de toekomst extra (internationaal) bezoek beogen door het creëren van extra recreatiezones die gasten kunnen verleiden om langer in het gebied te blijven en de toeristische economie te stimuleren.
Te beginnen in Echt-Susteren waar extra voorzieningen worden getroffen aan de Nederlandse kant van de Duitse Westzipfel. Langs de Maas vragen het Grensmaas project en het Rivierpark Maasvallei aandacht. Met daarnaast de ambitie van de Gemeente Stein om een fietsbrug te realiseren naar Maasmechelen. Ook de Maasfietsroute gaat Nederland, Frankrijk en België in de toekomst met elkaar verbinden. Meer landinwaarts is het project ‘Corio Glana’ eveneens nog in volle opbouw rondom de Geleenbeek. In Parkstad Limburg spelen er diverse projecten waaronder de Buitenring die IBA wil ombouwen tot ‘LeisureRing’ waar innovatieve communicatie een rol bij gaat spelen. Ook wil IBA graag de ‘Oloïde’ op de Wilhelminaberg als icoon aan Parkstad toevoegen. Parkstad blijft qua natuur ook niet achter met de ontwikkeling van het thema Kunradersteen, de Schinveldse Bossen, het Gebrookerbos en Nature Wonder World. In Valkenburg komt in 2017 het Leeuw Terrein aan bod, een nieuwe gastronomisch centrum en hotel Croix de Bologne. In Margraten zijn plannen voor een Memorial Center en gaat de markante Gulperberg omgevormd worden tot natuurgebied.

De VVV Zuid-Limburg gaat alles doen wat in haar vermogen ligt om projecten te ondersteunen qua advies, promotie, bewegwijzering en in de ontwikkeling van wandel- en fietsroutes.

Tot slot somde Anya Niewierra de prijzen op die afgelopen jaar door ondernemers en gemeenten in Zuid-Limburg in de wacht waren gesleept.

Ondernemers
Hotel Groot Welsden, Margraten > ‘Beste Hotel’ Erop Uit in Eigen Land
Wijngaard St. Martinus, Vijlen > Beste wijngaard Nederland/België
Chateau St. Gerlach, Houthem > ‘Netherlands’ Leading Spa resort 2016
Hotel Restaurant Kasteel Elsloo > Bib Gourmand
Aan Sjuuteeänjd, Schinnen > Duurzaamste restaurant 2017, Gault Millau
Waalheimer Farm, Walem > Groene Duim
Kasteel Wittem > Publiekswinnaar Chapeau Terras van het jaar
Hotel Merici > Beste Designhotel van het Nederland/Beste Hotel van Limburg, Hotelspecials

Gemeenten
Eijsden-Margraten>Cittaslow-keurmerk
Echt-Susteren > Cittaslow International Project Prize/ Urban Life Quality Award
Valkenburg aan de Geul/Limburg > Internationale UCI Bike-City label
Valkenburg aan de Geul > plaats 1 in Kerstmarkten top 10
Valkenburg aan de Geul > Meest Gastvrije kleine station van Nederland
Gulpen-Wittem/Slenaken > Best Gewaardeerde dorp van Limburg
Heerlen > Evenementenstad 2016
Heerlen > Dutch Street Art Award 2016 voor Mural Koelpiet