Maastrichts bedrijf maakt Amsterdam stiller en schoner

Het bedrijf bouwt brom- en snorfietsen in Amsterdam om tot elektrische voertuigen. Vanaf januari mogen normale brom- en snorfietsen ouder dan 2010 niet meer in het centrum van Amsterdam rijden. Het gaat om 40.000 brom- en snorfietsen in de hoofdstad. In Amsterdam rijden vooral veel scooters van het merk Vespa.

Vespa Electrica uit Maastricht, heeft als enige een gecertificeerde licentie om Vespa’s om te bouwen tot een elektrische Vespa. Het laten ombouwen van een Vespa naar elektrisch heeft niet alleen als voordeel dat Amsterdam begaanbaar blijft, maar de scooter rijdt ook stiller, heeft een verbeterde wegligging, is minder zwaar en dus handzamer en het bespaart brandstofkosten.

De omgebouwde Vespa’s zien er aan de buitenkant nagenoeg hetzelfde uit. Het motorblok is vervangen door een elektrische motor met een demontabele accu waarmee de gebruiker na 4 uur opladen zo’n 70 kilometer (bromfiets) of 90 kilometer (snorfiets) kan rijden op topsnelheid (bromfiets: 45 km/u, snorfiets: 25 km/u). Laurent Smeets, eigenaar van Vespa Electrica, ziet de interesse in het ombouwen van Vespa’s enorm groeien: “Ik begon in Maastricht waar relatief veel Vespa-liefhebbers rondrijden, maar er kwamen steeds meer aanvragen uit de rest van het land en vooral uit Amsterdam. Sinds de aankondiging van de nieuwe wetgeving is de vraag naar het ombouwen naar elektrisch explosief gegroeid.”