Media Groep Limburg neemt WijLimburg.nl over

Sittard – Media Groep Limburg (MGL) heeft WijLimburg.nl, het toonaangevende digitale platform voor ondernemers, overgenomen. De uitgever van onder meer De Limburger en Limburgs Dagblad wil met het samenvoegen van het eigen merk Limburg Onderneemt en het aangekochte WijLimburg, vooral online zijn positie op de B2B-markt uitbouwen.

Het combineren van de marktleiders op het gebied van print en digitaal bedrijvennieuws moet voor ondernemers straks één loket opleveren, dat zorgt voor betrouwbare en relevante informatie, voor onderlinge verbinding en voor een groot bereik. Als in Limburg geworteld mediabedrijf wil MGL een positieve bedrage leveren aan de economische ontwikkelingen, door ondernemers onderling te verbinden en de connectie te maken met werkgeversorganisaties en samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.

Marc Vangeel, CEO van MGL, is enthousiast over de mogelijkheden om met WijLimburg het portfolio-aanbod te verbreden: “Deze aankoop past volledig in onze strategie om onze bekende en vertrouwde merken in print en digitaal door te ontwikkelen en daarnaast acquisities te plegen in interessante informatiemarkten, waarin wij nog niet of minder sterk zijn vertegenwoordigd. WijLimburg is marktleider online en een perfecte aanvulling op Limburg Onderneemt. Het bundelen van de krachten wordt meer dan het verstrekken van informatie op diverse platforms. Met nieuwe producten willen wij nog meer kunnen inspelen op de wensen en noden van de ondernemers in Limburg. Hen ook verbinden, ontzorgen en faciliteren; bijvoorbeeld met workshops en events”.

WijLimburg werd in september 2009 opgericht door journalist Gerrie Coerts, om te voorzien in de behoefte van een online platform in Limburg met nieuws van en voor ondernemers. In de opstartfase was er een samenwerking met de regionale omroep L1 en het Financieele Dagblad. In de loop der jaren groeide WijLimburg uit tot het leidende online platform in de B2B markt. In 2015 noteerde WijLimburg 5,2 miljoen pageviews en iedere ochtend om 07.00 uur ontvangen 17.500 abonnees een gratis nieuwsbrief met de laatste zakelijke ontwikkeling in hun mailbox.

Begin dit jaar verliet oprichter Coerts het bedrijf. WijLimburg wordt nu gerund door de beide aandeelhouders Peter Eberson (directeur) en Maurice Ubags (hoofdredacteur). Zij blijven ook na de overname aan het bedrijf verbonden aan WijLimburg en zullen samen met de specialisten binnen MGL de integratie en uitbouw voor hun rekening nemen.

Voor Peter Eberson (47) en Maurice Ubags (48) is het een terugkeer op het oude nest. Zij begonnen in de jaren negentig als journalisten bij De Limburger en Limburgs Dagblad. Ubags stapte in 2000 over naar L1. In 2004 richten zij samen stadskrant De Ster in Maastricht op. Na verkoop in 2007 aan de Nederlandse Weekbladen Groep (nu A&C Media) werkten ze drie jaar voor dit bedrijf. De afgelopen 3,5 jaar waren zij aandeelhouder en werknemer bij WijLimburg.

Maurice Ubags: “WijLimburg wil ondernemers elke dag inspireren en motiveren. We willen voor ondernemers een nieuws- en kennisplatform zijn en we willen ze bij elkaar brengen in bijeenkomsten. Onder de vlag van MGL kunnen we ons bereik sterk vergroten. We kunnen voor de zakelijke markt nu print, online en bijeenkomsten gaan combineren. Onder de vlag van het leidende mediaconcern in Limburg wordt letterlijk meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld ook aan het introduceren van internet-televisie op de site. Dat is allemaal goed nieuws voor ondernemend Limburg.”

Peter Eberson: “We sluiten aan bij het grootste en meest innovatieve mediabedrijf in Limburg, dat al veel kennis in huis heeft over de kracht van crossmediaal adverteren. Dat komt zowel de ondernemers die WijLimburg inschakelen als de adverteerders bij alle platformen van De Limburger ten goede. Een win-win voor iedereen.”