Mis geen omzet met je webwinkel (7 tips die meteen geld opleveren)

In het geweld en het hypen van social media wordt onterecht vaak de kracht van emailmarketing vergeten. Uit talloze onderzoeken blijkt nog steeds dat emailmarketing het hoogste rendement genereert ten opzichte van display ads, seo en social

Veel webwinkels missen omzet doordat ze geen gebruik maken van eventdriven oftewel gebeurtenisgedreven e-mails. Deze e-mails worden volledig geautomatiseerd verstuurd op het moment dat er een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt.

Hier wil ik ingaan op 7 types mail die meteen geld opleveren en niet mogen ontbreken.

Bij de inzet van eventdriven e-mails ligt de openratio, clickratio en het daaruit voortkomende conversiepercentage veel hoger dan bij reguliere e-mailmarketingcampagnes. Door een intelligentere aanpak zul je ook zien dat je meer omzet uit dit kanaal haalt

Dit zijn wat mij betreft de ‘must haves’ voor iedere webwinkel. Begin er meteen mee!

1.     Mobile first email design

De meeste websites worden voor 60% of meer via de mobiel bezocht en toch gebeurt het nog vaak dat de emails verstuurd worden zonder dat ze vooraf gecheckt worden of ze geschikt voor mobiel zijn. Als de mail niet voor de mobiel is geoptimaliseerd kunnen de ontvangers de mail niet eens goed lezen en zal leiden tot lagere open rates of dat ze zich zelfs uitschrijven voor de nieuwsbrief.

2.     De ‘vergeten-winkelwagen-mail’

Veel websitebezoekers verlaten een webwinkel nadat ze iets in de winkelwagen hebben geplaatst. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een technisch probleem in de webwinkel, geen betaalgelegenheid omdat ze op het werk zijn. Door bezoekers, kort daarna een mail te sturen om ze erop te wijzen dat ze een gevulde winkelwagen hebben achtergelaten, krijg je mogelijk feedback. Met deze feedback spoor je eenvoudig knelpunten en drempels in jouw webwinkel op.

Daarnaast is de mail een trigger om alsnog de aankoop te voltooien. Met de ‘vergeten-winkelwagen-mail’ weet ik uit ervaring 7% tot 25 % van de websitebezoekers terug weten te leiden naar de betreffende webwinkels en de omzet alsnog te realiseren. Deze mail kan dus een efficiënte manier zijn alsnog verloren gewaande omzet te realiseren.

3.     Felicitatie icm een cadeautje bij een verjaardag

Veel webwinkels zijn in het bezit van de geboortedatum van hun klanten. Door klanten een mail te sturen op hun verjaardag, krijgen ze een positieve associatie met jouw webwinkel. Je denkt namelijk aan ze op een (voor hen) belangrijke dag in het jaar. Zelfs als je die geboortedatum kun je ook vieren dat ze voor het eerst iets bij je bestelden

Een verjaardag moet je vieren vergeet dan ook niet een presentje toe te voegen, bijvoorbeeld een korting voor een volgende aankoop.

4.     Verzoek tot een review

Reviews zijn ontzettend belangrijk voor bezoekers die je site niet kennen of nog niet eerder bij jou besteld hebben. Jouw bezoekers lezen graag ervaringen van anderen met jouw webwinkel. Op deze manier komen ze te weten of je een betrouwbare partij bent.

Het verzamelen van shopreviews en productreviews zal de conversieratio verhogen. Er zijn verschillende laagdrempelige aanbieders op de markt actief: Kiyoh, Trustpilot,  eKomi, en Feedback Company. Kortom, waarom wachten tot morgen meteen mee beginnen.

5.     “Wij leren u graag beter kennen!”

Heeft iemand zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Zorg dan dat je het proces tot nadere kennismaking op orde hebt. Stuur ten eerste dan snel een welkomstmail met daarin de vraag of diegene direct persoonlijke voorkeuren wil aangeven. Het inschrijven voor de nieuwsbrief zit op dat moment nog vers in het geheugen en iemand is daardoor sneller bereid zijn of haar voorkeuren in te vullen.

Door middel van deze informatie kun je mails segmenteren en daardoor de boodschap in de mail afstemmen op specifieke interesses en/of voorkeuren. Uit de praktijk weten we dat naar mate de mensen meer gegevens bij je achterlaten ze meer genegen iets bij je aan te schaffen en zal dan ook een aanzienlijke meer rendement opleveren.

6.     Meten is weten, maar wil dan ook verbeteren

Te vaak wordt er zomaar geroepen meten is weten, maar in de praktijk zien we vaak dat de emails niet goed getagd zijn in het email pakket en in Google Analytics zodat ook niet bij evaluaties duidelijk is hoeveel omzet de email heeft opgeleverd. En nog belangrijker dan kun je op basis van onjuiste informatie de verkeerde conclusies trekken.

7.     Korting op een volgende aankoop of korting om weg te geven

Heb je een webwinkel waarin je producten of diensten aanbiedt die klanten met een periodiek karakter aanschaffen (bijvoorbeeld: tuinartikelen)? Geef je bezoeker dan een bonus in de vorm van een korting op de volgende bestelling. Daar kun je mee varieren door in het laagseizoen meer korting aan te bieden. Klanten waarderen dit en zullen hierdoor  terugkomen naar je site.

Meer weten?

De bovenstaande 7 toppers kunnen in de meest gangbare emailpakketten volledig geautomatiseerd worden verstuurd.

Paul Lempers

Oprichter van Be Relevant helpt mkb-bedrijven verder winstgevend te groeien door middel van slimme marketingtechnieken.  Ondersteunen hun klanten op het gebied van strategie, (online) marketing en crm.

Benieuwd waar specifiek voor jouw webwinkel nog kansen liggen op het vlak van eventdriven e-mail? Of heb je andere vragen? Paul@berelevant.nl