Moonen Packaging (Weert) lanceert nieuw verpakkingsconcept

Tijdens de Webwinkel Vakdagen, eind januari in de Jaarbeurs Utrecht, lanceert Moonen Packaging uit Weert een nieuw verpakkingsconcept: Box on Demand. De duurzame verpakkingsleverancier vindt dat het afgelopen moet zijn met inefficiënte en afval verspillende verpakkingsprocessen. Daarom heeft het bedrijf een innovatieve oplossing bedacht waarmee op elk moment passende dozen gecreëerd worden. Hierdoor ontstaat er reductie van materiaalgebruik, afval en opslagruimte.

Distributie van producten in te grote verzendverpakkingen is nog altijd aan de orde van de dag. Bedrijven die dagelijks verschillende producten verpakken, kopen een breed assortiment aan verpakkingsmaterialen in. “Het inkopen van uiteenlopende verpakkingsmaterialen heeft een aantal grote nadelen. Daarvoor is bijvoorbeeld veel opslagruimte nodig in het magazijn en organisaties hebben in de regel weinig zicht op de inkoopkosten”, vertelt Gert Tabor, Key Account Manager Industry bij Moonen Packaging. “Voor onze totaaloplossing, Box on Demand, hoeft slechts één type verpakkingsmateriaal te worden ingekocht. Hiermee kunnen verpakkingskosten tot wel 40 procent gereduceerd worden en kan het gebruik van opvulmaterialen verminderd worden met maar liefst 80 procent.”

Het nieuwe concept bestaat uit het eindloos golfkarton als verpakkingsmateriaal, een verpakkingsmachine en software die exact uitrekent volgens welke indeling en in welk formaat doos de producten het beste passen. “In feite wordt voor iedere specifieke order een doos op maat gemaakt”, aldus Tabor.

Regie in de keten
Moonen Packaging wilt met Box on Demand een stap verder gaan dan alleen het leveren van een passende verzendverpakking. “We willen bedrijven helpen hun kosten en CO2- uitstoot binnen de verpakkingsketen terug te dringen. Door producten te verpakken met een passende omdoos worden vrachtwagens efficiënter beladen en kunnen met één rit wellicht twee keer zoveel producten geleverd worden. Op deze manier willen wij ook een bijdrage leveren aan de bewustwording om processen duurzamer te maken.”

Een extra logistiek voordeel wordt behaald wanneer de vervoerder rekent met de factuurmethode Dimensional Weight Pricing (DWP). De verzendprijs wordt in dat geval berekend op basis van het volume van het pakket in plaats van op het gewicht.