Moonen Packaging wint Weerterlandprijs

Moonen Packaging heeft de Weerterlandprijs gewonnen. Een erkenning van het feit dat zij zich positief onderscheiden als ondernemer in het Weerterland.

Moonen Packaging is in 1955 in Boeket (Nederweert) begonnen als kruidenier en langzaam ontwikkeld naar een traditionele groothandel in verpakkingsmateriaal onder leiding van Opa Tinus en later Bèr Moonen. In 1972 verhuisde het bedrijf naar Weert.

.
In 1989 startte Gé Moonen een eerste Belgische vestiging op in Hasselt. Later werd een filiaal overgenomen van een concurrent in Antwerpen. De one-stop-shop formule bleek in België een groot succes. In 1995 kwam Gé terug naar Nederland om de commerciële directie te voeren. Moonen Packaging ontwikkelde zich in die periode van een lokale speler naar een van de belangrijkste Benelux spelers. De strategie werd meer aangepast naar ‘lowest total cost of ownership’ door full service concepten aan te bieden ‘op de klant gemaakt’.

De commerciële activiteiten via de buitendienst richtten zich steeds meer op nationale veeleisende klanten waar de dienstverlening van Moonen veel waarde kon toevoegen. Met innovatieve verpakkingsconcepten, slimme logistieke oplossingen en geautomatiseerde bestelplatforms gekoppeld aan erp-systemen van klanten was Moonen Packaging zijn tijd vooruit.

Het duurzaamheidsvirus
In 2001 kwam Moonen in contact met een producent van suikerriet disposables en zijn de eerste ‘milieuvriendelijke’ disposables ontwikkeld. Toen vooral vanuit de gedachte dat er een vraag zou kunnen ontstaan naar milieuvriendelijke materialen.

De organisatie  begon zich steeds meer te ontwikkelen als innovatieve duurzame organisatie. In 2009 werden de cash&carry zaken verkocht. Inmiddels is de webshop bij het merendeel van de klanten het bestelmedium geworden.

Duurzaamheid wordt steeds meer de onderscheidende factor in de strategie van Moonen Packaging. Naast het innoveren van het assortiment naar een beter alternatief en de verlaging van de eigen CO2 uitstoot met 70% neemt het bedrijf ook zijn verantwoordelijk serieus door vele groepen ondernemers en scholieren te ontvangen om ze te inspireren om meer duurzaamheid te omarmen. Het doel  is dat in 2020 minimaal 50% van de verkochte materialen uit hernieuwbare grondstoffen of afval bestaat. Momenteel staat de teller op ca 25%.

Kansen Keyport regio
Ook voor de Keyport regio ziet Moonen veel kansen op het gebied van duurzaam ondernemen. De gunstige centrale ligging, de groei van logistiek en e-fullfilment, het toenemen van het bio- based produceren en circulair denken bieden volop kansen bedrijven in de regio. De sleutel tot succes ligt in het slimme verbinden van de aanwezige kennis en mogelijkheden bij ondernemers, overheid en onderwijs.

Een voorbeeld hiervan is het recyclen van drankenkarton tot WC papier door van Houtum BV. Hierbij worden afvalstoffen als nieuwe grondstof gebruikt. Een ander voorbeeld is het verwerken van uitval materiaal in polyofine schuim tot “shock pads” door Schmitz Foam.

Inmiddels is het werkterrein van Moonen Packaging uitgebreid naar heel Europa. Moonen biedt totaalconcepten aan bedrijven met meerdere locaties in Europa waarbij logistieke vraagstukken worden opgelost met vestigingsplaatsen buiten Weert. Op dit moment zijn er vestigingen in Duitsland, Frankrijk, België en Roemenië en telt het bedrijf 100 medewerkers waarvan 60% uit de regio.

Bron: Keyport2020