Nederland lijkt op het eerste oog in Europa een relatief zwakke broeder als het op digitale reclame aankomt. Dit blijkt uit cijfers op IAB Europe op basis van ‘The AdEx Benchmark-onderzoek’. Het onderzoek laat zien dat de online reclamemarkt in Europa in 2017 48 miljard bedraagt. Nederland pakt met 1,8 miljard maar een heel klein deel van die online-koek. Het Verenigd Koninkrijk, koploper met 15,6 miljard, Duitsland (6,6 miljard), Frankrijk (5,1 miljard) en Rusland (3,3 miljard) laten ons de hielen zien.

België doet het met één miljard net iets slechter dan Nederland. Nederland blijft dus puur qua omzet wat achter op digitale reclamemarkt, maar als je de uitgaven per hoofd van de bevolking gaat berekenen is het gat minder groot (je zou dan de bestedingen in vergelijking met het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld ongeveer met drie moeten vermenigvuldigen.) Maar zelfs dan blijft het gat met digitale koploper het Verenigd Koninkrijk opvallend groot.