NRC en Telegraaf mogen onder één dak bij Mediahuis

De Vlaamse uitgever is al eigenaar van onder andere eigenaar De Limburger.

Als TMG wordt overgenomen, ontstaat er één bedrijf met enkele grote Nederlandse landelijke dagbladen: NRC Handelsblad, nrc.next en De Telegraaf. De twee partijen hebben ook verschillende regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften en websites. Ze verkopen advertentieruimte in deze bladen en online media. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat er geen grote gevolgen zijn voor de concurrentie op al deze gebieden.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘De overname van TMG door Mediahuis heeft geen gevolgen voor de dagbladen. De kranten blijven bestaan. We zien grote verschuivingen in het medialandschap: lezers gaan steeds vaker naar online-media. Dat drukt zwaar op de oplages van dagbladen. Adverteerders kiezen steeds vaker online advertenties. Ook onze focus gaat steeds meer naar online-media.’

De dagbladen De Telegraaf en NRC Handelsblad/nrc.next hebben elk hun eigen publiek. Lezers stappen vrijwel niet over tussen deze landelijke kranten. Ook de regionale kranten van beide partijen zijn geen concurrenten van elkaar of concurrenten van landelijke dagbladen. De krantenlezer houdt dezelfde keuzemogelijkheden na deze overname.

Bij het plaatsen van een krantenadvertentie concurreren bijvoorbeeld De Telegraaf en het Algemeen Dagblad (onderdeel van De Persgroep) met elkaar. Door deze overname verandert er weinig als bedrijven kiezen voor een krantenadvertentie voor een bepaalde lezersgroep. De Persgroep blijft op het gebied van advertentiemogelijkheden in dagbladen een geduchte concurrent. Dat geldt zowel voor landelijke als voor regionale dagbladen.