Omzet Mercateo (Maastricht) groeit met 14% naar 228 miljoen euro

De omzet groeide met 14 procent naar 228 miljoen euro (2015: 200 miljoen euro). De brutowinst steeg met 26 procent. Mercateo exploiteert sinds 1999 de inmiddels grootste B2B-marktplaats van Europa en in Duitsland sinds begin 2017 ook het B2B-netwerkvormingsplatform Mercateo Unite. De groep is actief in 14 Europese landen en heeft meer dan 400 werknemers in dienst.

De roots van het bedrijf liggen in het Duitse München waar het in 1999 werd opgericht. Sinds 2012 is het Benelux-team gevestigd op één centrale locatie in Maastricht.

“De helft van de omzet hebben wij gerealiseerd met klanten die ons als systematische inkoopoplossing gebruiken. Zij hebben Mercateo aan hun ERP- of SRM-system gekoppeld waardoor een hechtere relatie ontstaat en meer van het potentieel gerealiseerd kan worden”, laat Peter Ledermann, bestuurder van Mercateo, weten. “Het aandeel van dit klantensegment konden wij sterk verhogen en hier zullen we ook in de toekomst de focus op blijven hebben.” Ook de Europese aanwezigheid van Mercateo werd verder uitgebreid. Zo werden in Spanje en Italië lokale entiteiten opgericht en werd de marktplaats onlangs ook in Zwitserland gelanceerd.

Ook op het gebied van personeel is Mercateo gegroeid. Ledermann: “Afgelopen boekjaar zijn 50 fte erbij gekomen en we zien zeer weinig fluctuatie, wat een goede bevestiging is voor de duurzaamheid van onze HR-strategie.”

Voor het lopende boekjaar is de koers duidelijk: “We willen winstgevend blijven groeien en ons nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite in de markt vestigen”, zegt Ledermann over de plannen van de onderneming. “Naast spannende marketing- en verkoopthema’s gaan we Mercateo Unite technisch verder ontwikkelen om gebruikers nieuwe features aan te kunnen bieden. We maken digitalisatie makkelijker toegankelijk voor bedrijven en steunen hiermee diversiteit en samenwerking.”