Omzet Vodafone daalt (meer concurrentie, lagere roamingsinkomsten, minder bellers)

De omzet van het Maastrichtse telecombedrijf Vodafone is in het eerste kwartaal met 2,2 procent gedaald naar € 425,9 miljoen. De daling wordt veroorzaakt door toegenomen concurrentie en door lagere roaminginkomsten. Telecombedrijven zijn door Brussel verplicht om lagere kosten in rekening te brengen voor het gebruik van de mobiele telefoon in het buitenland.  Het aantal mobiele aansluitingen nam af met 2,7 % tot iets meer dan 5 miljoen. De teruggang komt voornamelijk door een afname van het aantal prepaid-klanten.

De daling van de omzet uit mobiele diensten wordt deels verzacht door een stijging van de omzet uit vaste en geïntegreerde telecomdiensten, zowel op de consumenten- als de zakelijke markt. Het totale dataverbruik steeg met 32,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 

Het aantal klanten van Vodafone Thuis (vaste televisie, internet en telefonie) bedraagt inmiddels bijna 123.000, een stijging van 103% in ten opzichte van een jaar eerder. De totale omzet uit vaste telecomdiensten, zowel consumenten- en zakelijke markt, nam toe met 42,7% ten opzichte van een jaar eerder. Op alleen de consumentenmarkt was deze stijging zelfs 85,5%.