Woonwinkels die onder meer meubels, bedden en keukens verkopen, boekten het eerste kwartaal van 2018 een omzetstijging van 3,4%. In Zuid-Nederland (Brabant en Limburg) zijn consumenten blijkbaar toe aan nieuwe spullen, want daar steeg de omzet in de woonbranche met 5,6%. Dit blijkt uit cijfers van INretail, een brancheorganisatie die 16.000 winkel in de non-food detailhandel vertegenwoordigt.

Vooral de keukenbranche doet goede zaken met een omzetgroei van 11,6%. De overspannen huizenmarkt waar in hoog tempo huizen richting kopers gaan, zal hier mede aan debet zijn. Als je de keukencategorie even niet meetelt is de gemiddelde Nederlandse groei in de woonbranche 1,2%. Het is dus niet alleen maar halleluja op de woonmarkt. Met name de meeste relatief kleine ondernemers met een omzet minder dan een miljoen worstelden met achterblijvende omzetten. Grotere spelers zoals Ikea deden het gemiddeld aanzienlijk beter.