OPINIE & DEBAT ‘Logo Limburg heeft niveau middelbare scholieren marketingproject’

Bron: LogovoorLimburg.nl

U leest eerst de laatst ingezonden reactie van Henri Ritzen, daaronder de opinie van WijLimburg en daaronder de reactie op die opinie van het team achter Limburg logo.

Beste heren,

Uw opiniestuk over het logo van Limburg onderschrijf ik helemaal. En de reactie van de logo-organisatie op uw stuk zegt (wederom) veel. U wordt weggezet als spelbreker en kinderen die niet willen spelen houdt men buiten de kring.
De analyse’ het concept; de uitwerking; de vormgeving; de presentatie is allemaal van  een niveau dat je kan vergelijken met een middelbare scholieren marketingproject. Het is zorgelijk dat ConnectLimburg en de Provincie hun namen daaraan willen verbinden. Ze zijn slecht geadviseerd, of ze hebben niet willen luisteren.
De verklaring van de ontwerper op de site is pure naïviteit; hier spreekt duidelijk Calimero zelf.
Design en creativiteit degradeert juist hiermee tot een makkelijk spel met vorm en kleur. Ik mis de professionaliteit en de juiste aanpak die recht doet aan alle hardwerkende communicatieadviseurs en ontwerpers in Limburg. De ontwerpers en adviseurs die graag dóór Limburgse organisaties (zoals de provincie, maar ook ConnectLimburg) worden aangehaald als groeimarkt met veel creatieve potentie. Als voorbeeld worden gesteld voor initiatiefrijk, eigenzinnig en economisch potentieel. Lovende woorden voor de creativiteit…. Maar totaal niet te verenigen met de praktijk zoals deze nu is ingezet.

Een ander punt dat vragen bij mij oproept, is de zogenaamde ‘integriteit’  die men heeft gewaarborgd door alles onder te brengen in een stichting. Hieronder lees je echter de letterlijke tekst van de voorwaarden die op de LimburgLogo-site zijn te vinden. Daarin wordt nadrukkelijk beroep gedaan op intellectueel eigendom (terwijl het logo gestolen is van Unilever!) en er wordt nadrukkelijk vermeld dat SoapBox van bestanden van gebruikers het recht heeft om deze te allen tijde te gebruiken (ter promotie van SoapBox!).
Het spreekt voor zich dat zo’n voorwaarden wrang zijn te noemen, en dat Soapbox als bedrijf er duidelijk andere bedoelingen mee kan hebben.

 

7. Intellectueel eigendom en overige exclusieve rechten; privacy

Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot merkrechten, handelsnaamrechten, databankrechten en/of auteursrechten, ten aanzien van de website(s) en de daarop geplaatste content, zoals design, teksten, artikelen, (bedrijfs)namen en logo’s, komen exclusief toe aan SoapBox en/of de Organisator. Het is niet toegestaan om kennisgevingen of vermeldingen met betrekking tot intellectueel eigendomsrechten te verwijderen of te wijzigen.
De Gebruiker zal geen handelingen verrichten die, direct of indirect, inbreuk (kunnen) maken op exclusieve rechten, zoals intellectuele eigendomsrechten van SoapBox, Organisator of Derden.
Ten aanzien van de bestanden, afbeeldingen, foto’s en teksten die door Gebruikers ter beschikking worden gesteld of worden geplaatst op de website(s) of via de on line portalen, verkrijgt SoapBox van Gebruiker een kosteloze, onbezwaarde, wereldwijde, sublicentieerbare, niet-exclusieve licentie om:

De bestanden, gegevens en/of materialen te gebruiken, te verveelvoudigen, te verspreiden en openbaar te maken in verband met de dienstverlening van SoapBox; en  de bestanden, gegevens en/of materialen te gebruiken en verveelvoudigen (en aan Derden toe te staan om te gebruiken en verveelvoudigen) in welke media dan ook voor marketing en/of promotie doeleinden in verband met de dienstverlening van SoapBox;

Henri Ritzen

RITZEN-DESIGN-CONSULT

Spaubeek

 

 

Onderstaand de opinie die gepubliceerd werd op 20 juni jl. op de website van WijLimburg.

Calimero-logo
Limburg krijgt een nieuw logo. Een L, opgebouwd uit een mozaïek van icoontjes die de kracht van Limburg moeten laten zien.

De bedenkers leggen op logovoorlimburg.nl uit wat de gedachte achter het logo is. Dat is de kracht van Limburg optimaal uitstralen.

Aan die uitstraling zijn enkele zinnen gewijd: Een pakkend logo dat inwoners op hun auto kunnen plakken. Een logo dat bedrijven als marketingtool kunnen gebruiken en dat sportclubs op hun tenue kunnen dragen.

Ik zie Roda JC al met zo’n Unilever-L van Limburg op het tenue lopen. Of dat nu de kracht van Limburg uitstraalt? Dan wordt de L verbonden aan onmacht, aan zwalkend beleid, aan een Russisch-Zwitserse investeerder die in Dubai ongedekte cheques uitschrijft.

Ach, vergeten. We vragen gewoon Tom Dumoulin een grote roze L op zijn shirt te laten bedrukken. Dat is pas uitstraling. Internationaal zelfs. Sponsor Sunweb zal er vast plaats voor willen maken. Net zoals de teambaas van het Red Bull Racing Team, Christian Horner, gelijk een plekje op de helm van Max Verstappen reserveert.

Flauw?

Okee. Dan deze prachtige volzin van de bedenkers geciteerd: Zo zien bijvoorbeeld studenten in één oogopslag dat ze niet per se naar de Randstad hoeven om een goede baan te vinden. Limburg heeft immers genoeg te bieden!

Voor alle duidelijkheid: we hebben het over een logo dat is opgebouwd uit allerlei Calimero-icoontjes. De viool van Rieu, mijnwerkersgereedschap, een vlaai-punt, een kerkje voor Rooms-Katholieke dorpscultuur, een masker.

Natuurlijk: studenten zullen dan meteen begrijpen dat ze niet per se naar de Randstad hoeven om een goede baan te vinden. Wie dat gelooft wordt zalig. Het doet eerder de vraag rijzen of het icoontje van een hennepblad niet is vergeten. Want je moet toch behoorlijk high zijn om een dergelijke gedachte aan het papier toe te vertrouwen. Zou iemand een idee hebben hoe (hoogopgeleide) jongeren aan een goede baan komen in 2017?

Het logo wordt omgeven met bewoordingen als ‘de kracht van Limburg laten zien’, ‘gepaste trots’, ‘wij-gevoel’, ‘voor iedereen die Limburg een warm hart toedraagt’.
Dat klinkt een beetje naar een tweedeling. Wie de L niet voert, draagt Limburg kennelijk geen warm hart toe? Wij tegen zij? Natuurlijk hebben de bedenkers dat niet zo bedoeld. Hopen we maar. Juist waar we gaan denken in termen van ‘Wij tegen zij’, waar we ons laten voorstaan op ‘gepaste trots’, daar moeten we voorzichtig zijn. Dat kan ook snel iets benauwends krijgen. Iets Trumpiaans. Make Limburg Great Again. “It’s the best L ever. It is! Yeah. And we let the Dutch pay for it! It is true.”

Afgezien daarvan. Als je met een logo de nadruk wil leggen op wat we hier maken, wat we hier kunnen, wat we te bieden hebben, dan is dat bij uitstek een logo dat ons Calimero-complex als niets anders in stand houdt. Dat zou betekenen dat ontwerper Daan de Haan wel nog het eierdopje op de L moet tekenen.

Een overbodig logo in een rij van vele andere reeds bestaande – al dan niet tijdelijke – logo’s. Het laatste is dat van 150 jaar Limburg, waarin we een modern gestileerde leeuw opvoeren. Wie bedenkt dat we een nieuw logo nodig hebben? Waar we gemeenschapsgeld (van de provincie) aan gaan verspijkeren? Dat moet toch iemand zijn die veel tijd heeft. Misschien wel te veel tijd.

De grote geassembleerde L is nog niet af. Iedereen is uitgedaagd na te denken over de kracht van Limburg en ook een icoontje in het ontwerp te bepleiten. Het is maar dat u het weet.

Wij denken graag mee, maar passen deze keer. Wij geloven meer in het Rotterdamse adagium. Geen logo’s, maar daden!

Maurice van der Linden
Maurice Ubags

Hieronder de reactie van het team achter het Limburg logo.

Beste Maurice,

Allereerst dank dat je je mening t.a.v. het logo van Limburg met ons (en de rest van Limburg) deelt.
Een beetje flauw is het wel, maar ach, dat kunnen we wel hebben.
Zij (die overigens geen tijd te veel hebben maar gewoon enthousiaste en energieke Limburgers zijn) hebben inmiddels wel door dat er een groep voor- en tegenstanders is.
Dat mag hoor. Geen probleem. Niet iedereen hoeft het met ons eens te zijn. Limburg overleeft ’t ook wel zonder logo.

En ja, Huub Stapel is het met ons eens, maar Maurice niet. Dus.
We zullen de rest van Limburg ook nog eens vragen. Moet je deze reactie wel even plaatsen, beste Maurice.

Het logo – dat geen doel op zich is maar een middel – is er voor ons allemaal. We kunnen daar samen meerwaarde uithalen.
Maar dat hoeft dus niet. We gaan het je niet verplichten.

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat jij het Calimero-effect versterkt.
Wij willen er juist vanaf.
Wij willen ook af van ‘hullie’ en ‘zullie’ en van “Noord-Midden-Zuid”, nee er is maar 1 Limburg.

Beste Maurice, als jij het logo overbodig vind, dan gebruik je het toch niet. Vinden wij prima.
Komen we echt overheen.
Maar laat Roda JC en Tom Dumoulin en ook Max Verstappen in hun waarde. Wij zijn wel trots op hen. En op onze roots.
Weet je, misschien kun je eens in Rotterdam kijken voor een mooi huis. Kun je meteen een seizoenskaart voor Feyenoord kopen.
Geen woorden, maar daden, toch?
Ik denk dat je voor dat zelfde geld overigens een groter optrekje vind in ons bronsgroen eikenhout’
Maar ach, dat snapt toch niemand.

Hartelijke groeten van een nog steeds zeer gemotiveerd ‘logo van Limburg’ team.