Bpost met Dyna Group grote concurrent voor PostNL

Dat de Belgen wilden gaan voor een dubbelslag is veelzeggend.

Ze wilden kennelijk niet alleen PostNL voor enkele miljarden inlijven zonder ook de razendsnel expanderende Dyna Group in te lijven. Met die dubbelslag zouden de Belgen zich verzekeren van dominantie in ons land. De grote uitdager Dyna Group, in de kern misschien nog meer een ict-bedrijf dan een logistiek bedrijf, zou dan meteen uitgeschakeld zijn als concurrent en binnen boord gehaald worden om Bpost en ook PostNL sterker te maken.

De situatie heeft zich niet ontvouwd zoals de strategen van Bpost gehoopt hadden. Ondanks telkens verhoogde biedingen bleek PostNL niet te koop. Dat bedrijf en de (politieke) lobby daaromheen vreest de inmenging van de Belgische overheid in Bpost. De CEO van PostNl zei op de radio dat ze stand alone prima verder kunnen zonder Bpost. Want PostNL laat mooie groeicijfers zien in het vervoer van pakketjes, een tak van sport die alleen maar verder groeit.

Dat de Belgen nu wel Dyna Group hebben kunnen inlijven is slecht nieuws voor PostNL. Dyna Group is vergeleken met de historie van ‘Tante Pos’  ‘the new kid on the block’. En wat voor nieuwkomer. Het bedrijf rijgt de successen aan elkaar. Bezorgt paspoorten, monteert witgoed bij mensen thuis, repareert miljoenen mobieltjes, levert bedrijven slimme software. Dyna Group doet zijn naam alle eer aan: dynamisch. Inmiddels werken er al 1000 fte bij het bedrijf, dat ‘Best managed company’ werd, dat jaar in jaar uit prijzen wint voor onder meer zijn steile groeicurves.

Onder vleugels van Bpost kan Dyna Group zich verder ontwikkelen. Het bedrijf heeft bij lange na nog niet de omvang van PostNL. In tijden van ‘oude’ economie was dat zonder meer een concurrentienadeel. In deze tijden zou de slagkracht van Dyna Group en de bewezen competentie om naar de markt te luisteren en kansen heel snel tot verdienmodellen te ontwikkelen wel eens veel meer waarde kunnen inhouden. Als u moest kiezen: zou u liever uw geld in een aandeel PostNl stoppen of in Dyna Group?

Dat Bpost niet alleen PostNL wilde kopen zonder ook meteen Dyna Group in te lijven is veelzeggend. Veelzeggend over de waarde van Dyna Group in de ogen van de Belgen. Dat getuigt van respect. Is het tegendeel van denken in de trant van: met PostNL erbij kunnen we de markt onze wil opleggen.

Vraag is hoe we over vijf jaar terugkijken op het buiten de deur houden van de Belgen als het gaat om PostNL? Zou zo maar kunnen dat de kaarten dan heel anders liggen. Dat we blij zijn als de Belgen PostNl willen redden.

De geschiedenis heeft dat al eens laten zien. Op de toppen van de casinomarkt in Nederland (nog voor het rookverbod) wilde het Amerikaanse Harrahs 4,5 miljard (!) euro neertellen voor Holland Casino’s. ‘We’ – Den Haag – weigerde. Onze staatscasino’s leken toen nog op een gelddrukkerij. Niet heel veel later doken ze in de rode cijfers. Het bedrijf is nu misschien nog eentiende waard van het bod van destijds.

Maurice Ubags